Rewitalizacja dróg wodnych to kierunek studiów inżynierskich, którego absolwent uzyskuje interdyscyplinarną wiedzę z zakresu użytkowania szlaków wodnych i zarządzania zasobami wodnymi. Współczesne wyzwania cywilizacyjne to przede wszystkim zabezpieczenie potrzeb społeczeństwa w wodę dobrej jakości oraz w stabilne jej ilości niezbędne dla ludności, rolnictwa, pozyskania energii elektrycznej i żeglugi. Osiągnięcie tego celu możliwe będzie dzięki wdrożeniu zagadnień rewitalizacyjnych. 

Rewitalizacja malejących z roku na rok zasobów wód powierzchniowych wymaga zaangażowania specjalistów inżynierów, takich jak absolwenci kierunku o profilu praktycznym - rewitalizacja dróg wodnych.

Program studiów inżynierskich jest odpowiedzią na potrzeby gospodarcze Polski, jakie wynikają z konieczności ochrony zasobów wodnych przed ich degradacją, zrównoważonego ich wykorzystania przez gospodarkę, w tym śródlądowy transport wodny. Dlatego w trakcie kształcenia duży nacisk położony jest na rozwijanie umiejętność pozwalających na swobodne poruszanie się w środowisku kartografii cyfrowej (GIS), aplikacji internetowych z narzędziami do projektowania i modelowania zjawisk hydrologicznych, czy interpretowania zapisów dyrektyw Unii Europejskiej takich jak Ramowa Dyrektyw Wodna czy Dyrektywa usługi informacji rzecznej - RIS. Zaplecze aparaturowe oraz kadra dydaktyczna zapewnią możliwości zdobywania wiedzy praktycznej w zakresie badania zasobów wodnych, zbierania i analizy danych na bazie pomiarów terenowych oraz definiowania celów ekonomicznych dla gospodarczego wykorzystania wód.  

Studia na kierunku rewitalizacja dróg wodnych oparta jest na zasadach wypracowanych i zdefiniowanych w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji, która porządkuje kompleksowo zagadnienia związane z rewitalizacją, a także pozwala na wprowadzenie do polskiego porządku prawnego i ugruntowanie rewitalizacji jako ważnego elementu procesu rozwoju lokalnego, tj.:

  • wieloaspektowości – rozwijanie postrzegania rewitalizacji wód i dróg wodnych jako umiejętnego dostosowania przedsięwzięć w gospodarce wodnej do lokalnych potrzeb i uwarunkowań,
  • nauki przez doświadczenie – kształcenie studentów poprzez bezpośrednie zaangażowanie w działania praktyczne związane z wdrażaniem programów rewitalizacji, czyli dążenia do wyprowadzaniu ze stanu kryzysowego obszarów wodnych zdegradowanych;
  • tworzenie wspólnych zespołów projektowych – jedność profesorów i studentów na rzecz rozwijania nauki o procesach rewitalizacji wód i dróg wodnych.

Praktyczny wymiar studiowania rewitalizacji dróg wodnych zapewnia podejście projektowe (aplikacyjne, koncepcyjne, programowe) do kształcenia, umożliwiające zapoznanie się z zasadami przygotowania i realizacji programów rewitalizacyjnych rzek i kanałów oraz zarządzania ich zasobami wodnymi.

Miejscem realizacji zajęć są specjalistyczne laboratoria i pracownie komputerowe GIS Wydziału Nauk Geograficznych. Zajęcia realizowane są również w formie wizyt studyjnych w lokalnych biurach administracji wód, ochrony środowiska, centrach zarządzania drogami wodnymi RIS oraz w ośrodkach szkoleniowych z praktyczną możliwością nauki symulowania pracy ruchu jednostek pływających. Absolwenci kierunku rewitalizacja dróg wodnych potrafią obsługiwać sprzęt pływający do pozyskiwania danych niezbędnych do gospodarowania wodą i eksploatacji szlaków wodnych. Zależnie od wybranego bloku zajęć specjalistycznych, wyposażeni zostaną w wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie obsługi narzędzi komputerowych do modelowania hydrologicznego powodzi czy suszy, wykorzystania urządzeń do nawigacji technicznej i satelitarnej jednostek pływających po rzekach i kanałach.

Praktyka zawodowa dla studentów organizowana jest w wyspecjalizowanych przedsiębiorstwach branżowych, m.in. IMGW-PIB, PGW Wody Polskie, biurach ochrony środowiska, pracowniach projektowych, czy u armatorów jednostek pływających w Polsce i zagranicą.


W trakcie drugiego roku studiów studenci wybierają jeden z dwóch przygotowanych bloków specjalistycznych:

Blok I związany z zarządzaniem infrastrukturą wodną – ukierunkowany na problematykę związaną z programami rewitalizacji w zakresie zagospodarowania terenów nadrzecznych, zarządzaniem zasobami wodnymi i ochroną środowiska rzek i kanałów.

Blok II związany z żeglugą śródlądową - charakteryzuje się większą liczbą przedmiotów związanych z zarządzaniem infrastrukturą portową, wykorzystaniem urządzeń do nawigacji technicznej i satelitarnej, locją dróg wodnych, manewrowaniem statkiem oraz bezpieczeństwem żeglugi na rzekach i kanałach.

Gdzie możesz znaleźć pracę po rewitalizacji dróg wodnych na UKW?

Absolwent kierunku rewitalizacja dróg wodnych posiada dużą wrażliwość na zagadnienia związane z procesami rewitalizacyjnymi w zakresie wód. Dzięki uzyskanej na studiach szerokiej wiedzy i umiejętnościom Absolwenci mają szansę na podjęcie pewnej i stabilnej pracy zawodowej, m.in. jako:

  • specjalista ds. zarządzania zasobami wodnymi i ochrony wód na poziomie lokalnym i krajowym;
  • asystent w biurach projektowych i technicznych;
  • urzędnik administracji publicznej o profilach związanych z szeroko pojętą gospodarką wodną i żeglugą śródlądową;
  • kadra zarządzająca w centrach logistycznych RIS;
  • członek załogi na statku żeglugi śródlądowej.

Nasi studenci już w trakcie ostatnich miesięcy kształcenia otrzymują oferty zatrudnienia w branży wodnej. Dotychczasowi absolwenci, natychmiast po studiach podejmowali pracę m.in. w krajowych przedsiębiorstwach branży geodezyjnej i budownictwa wodnego, biurach terenowych Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej (Warszawa, Bydgoszcz, Tczew, Poznań, Toruń, Chojnice), Ministerstwie Infrastruktury, Ministerstwie Klimatu i Środowiska, Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska, przedsiębiorstwach wodociągowych i energetycznych, oraz u zagranicznych armatorów żeglugi śródlądowej m.in. w: Niemczech, Szwajcarii, Niderlandach.

Jaką ścieżkę rozwoju możesz wybrać po studiach I stopnia na kierunku rewitalizacja dróg wodnych?

Możesz kontynuować naukę na studiach II stopnia - kierunek geografia. Możesz również skorzystać z szerokiej oferty studiów podyplomowych w celu zdobycia dodatkowych kwalifikacji i uprawnień.

Warto studiować rewitalizację dróg wodnych na UKW!

Jednostka prowadząca:
Wydział Nauk Geograficznych
Plac Kościeleckich 8
85-033 Bydgoszcz
tel. 52 349 62 50 w. 46
e-mail: geografia@ukw.edu.pl

Podstawowe zasady

  1. Przyjęcie kandydatów na I rok studiów odbywać się będzie na podstawie rankingu średniej ocen (punktów) uzyskanej z części pisemnej na egzaminie maturalnym („nowa matura”, matura międzynarodowa) lub na egzaminie dojrzałości („stara matura”). Ocenom ze świadectwa dojrzałości uwzględnianym w procesie kwalifikacji przyznaje się liczbę punktów wg § 3 Uchwały.\
  2. Jeżeli kandydat na egzaminie maturalnym lub na egzaminie dojrzałości zdawał geografię, fizykę i astronomię, biologię lub chemię, to liczbę przyznanych punktów za wymieniony przedmiot podwyższa się o 20%.
  3. Wynik końcowy uzyskany przez kandydata w postępowaniu kwalifikacyjnym jest wyrażany w punktach i podawany z dokładnością do trzeciego miejsca po przecinku.
  4. Na podstawie § 3 Uchwały Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w postępowaniu kwalifikacyjnym na studia pierwszego stopnia i jednolite studia magisterskie stosuje się następujące zasady:

Naliczanie punktów dla różnych typów matur

Kandydaci z "nową maturą"

  1. Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów na świadectwie dojrzałości, do obliczenia średniej i uzyskania punktów rankingowych przyjmuje się wyniki z egzaminu maturalnego.
  2. Kandydatowi przyznaje się liczbę punktów odpowiadającą punktom procentowym uzyskanym z egzaminu maturalnego z poziomu rozszerzonego (z wagą 1,0) lub z poziomu podstawowego (z wagą 0,8) np. za uzyskany wynik 75% przyznaje się kandydatowi:
    • 75 pkt na poziomie rozszerzonym,
    • 60 pkt na poziomie podstawowym (0,8 x 75 = 60 pkt).
  3. Uwzględniany jest wynik korzystniejszy dla kandydata (dotyczy przypadku, gdy przedmiot zdawany był na 2 poziomach).
  4. W przypadku kandydatów, którzy na egzaminie maturalnym zdawali przedmioty dodatkowe do średniej arytmetycznej wlicza się tylko te przedmioty, za które kandydat uzyskał wyższą lub równą liczbę punktów od średniej z punktów przyznanych za przedmioty obowiązkowe.
  5. Absolwentom szkół lub oddziałów dwujęzycznych za zdawany na egzaminie maturalnym język obcy nowożytny przyznaje się za poziom podstawowy maksymalną liczbę punktów (100%).

Kandydaci ze „starą maturą” Pobierz
Kandydaci z Dyplomem Międzynarodowej Matury (IB) Pobierz

Moduły zadań podstawowych

Semestr I

  • Hydrologia ogólna
  • Żegluga śródlądowa
  • Hydrotechnika
  • Matematyka z elementami statystyki
  • Teledetekcja środowiska
  • Rozwój społeczno-gospodarczy Polski
  • Podstawy meteorologii i klimatologii
  • Ergonomia, ochrona własności intelektualnej, bezpieczeństwo i higiena pracy
  • Język obcy

Semestr II

  • Modelowanie powodzi w miastach
  • Geoinformacja
  • Modelowanie hydrauliczne rzek
  • Ekonomia z elementami prowadzenia działalności gospodarczej
  • Fizyka
  • Ćw. terenowe - doliny rzeczne, kanały
  • Praktyka zawodowa (2 miesiące w semestrze)
  • Język obcy

Semestr III

  • Zasady nawigacji
  • Monitoring i ochrona środowiska
  • Geomorfologia i geologia fluwialna
  • Przewozy śródlądowe i morskie (Transport wodny)
  • Podstawy transportu wodnego i logistyki
  • Podstawy gospodarki przestrzennej
  • Geografia historyczna
  • Język obcy

Semestr IV

  • Ćw. terenowe - doliny rzeczne, kanały
  • Zagospodarowanie turystyczne dróg wodnych
  • Podstawy antropologii
  • Praktyka zawodowa (2 miesiące w semestrze)
  • Wychowanie fizyczne
  • Język obcy

Semestr V

  • Hydrodynamika rzek
  • Seminarium dyplomowe
  • Wychowanie fizyczne

Semestr VI

  • Pracownia inżynierska - edukacja poprzez projekty
  • Seminarium dyplomowe
  • Ćwiczenia terenowe - kwerenda dyplomowa
  • Praktyka zawodowa (2 miesiące w semestrze)

Semestr VII

  • Podstawy rewitalizacji dróg wodnych
  • Seminarium dyplomowe
  • Pracownia inżynierska - edukacja poprzez projekty
  • Ćwiczenia terenowe - kwerenda dyplomowa

Moduły zajęć do wyboru
Semestr IV
blok I

  • Ekohydrologia
  • Geochemia krajobrazu dolin rzecznych
  • Zbiorniki wodne i ich zadania

blok II

  • Wstęp do nautologii
  • Transport i logistyka, systemy transportowe
  • Eksploatacja dróg wodnych

Semestr V

blok I

  • Waterfront w strukturze miasta
  • Potamologia
  • Planowanie infrastruktury hydrotechnicznej
  • Systemy Informacji Rzecznej
  • Inżynieria ruchu morskiego i śródlądowego
  • Polityka i planowanie innowacyjnego rozwoju dróg wodnych

blok II

  • Historia budownictwa wodnego
  • Urządzenia nawigacji technicznej i łączność
  • Planowanie i zagospodarowanie turystyczne dróg wodnych
  • System obrazowania elektronicznych map i informacji nawigacyjnych ECDIS (Electronic
  • Chart Display and Information System)
  • Locja rzek i jezior
  • Administracja dróg wodnych, obsługa i utrzymanie oraz rozwój dróg wodnych

Semestr VI
blok I

  • Geografia dróg wodnych
  • Architektura krajobrazu
  • Pomiary geodezyjne w budownictwie wodnym

blok II

  • Uwarunkowania rozmieszczenia przestrzennego dróg wodnych
  • Systemy Informacji Rzecznej
  • Podstawy geotechniki

Semestr VII
blok I

  • Gospodarka wodnościekowa w dolinach rzecznych
  • Programy i projekty rewitalizacyjne
  • Bezpieczeństwo żeglugi
  • Planowanie i zagospodarowanie turystyczne dróg wodnych
  • Transport w gospodarce światowej

blok II

  • Ochrona środowiska w dolinach rzecznych
  • Eksploatacja statków i portów śródlądowych
  • Bezpieczeństwo żeglugi
  • Ekologia w żegludze śródlądowej
  • Zapory wodne i ich funkcje