Rewitalizacja dróg wodnych to kierunek studiów inżynierskich, którego absolwent uzyskuje interdyscyplinarną wiedzę z zakresu użytkowania szlaków wodnych i zarządzania zasobami wodnymi. Współczesne wyzwania cywilizacyjne to przede wszystkim zabezpieczenie potrzeb społeczeństwa w wodę dobrej jakości oraz w stabilne jej ilości niezbędne dla ludności, rolnictwa, pozyskania energii elektrycznej i żeglugi. Osiągnięcie tego celu możliwe będzie dzięki wdrożeniu zagadnień rewitalizacyjnych.
Rewitalizacja malejących z roku na rok zasobów wód powierzchniowych wymaga zaangażowania specjalistów inżynierów, takich jak absolwenci kierunku o profilu praktycznym - rewitalizacja dróg wodnych.
Program studiów inżynierskich jest odpowiedzią na potrzeby gospodarcze Polski, jakie wynikają z konieczności ochrony zasobów wodnych przed ich degradacją, zrównoważonego ich wykorzystania przez gospodarkę, w tym śródlądowy transport wodny. Dlatego w trakcie kształcenia duży nacisk położony jest na rozwijanie umiejętność pozwalających na swobodne poruszanie się w środowisku kartografii cyfrowej (GIS), aplikacji internetowych z narzędziami do projektowania i modelowania zjawisk hydrologicznych, czy interpretowania zapisów dyrektyw Unii Europejskiej takich jak Ramowa Dyrektyw Wodna czy Dyrektywa usługi informacji rzecznej - RIS. Zaplecze aparaturowe oraz kadra dydaktyczna zapewnią możliwości zdobywania wiedzy praktycznej w zakresie badania zasobów wodnych, zbierania i analizy danych na bazie pomiarów terenowych oraz definiowania celów ekonomicznych dla gospodarczego wykorzystania wód.
Studia na kierunku rewitalizacja dróg wodnych oparta jest na zasadach wypracowanych i zdefiniowanych w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji, która porządkuje kompleksowo zagadnienia związane z rewitalizacją, a także pozwala na wprowadzenie do polskiego porządku prawnego i ugruntowanie rewitalizacji jako ważnego elementu procesu rozwoju lokalnego, tj.:
- wieloaspektowości – rozwijanie postrzegania rewitalizacji wód i dróg wodnych jako umiejętnego dostosowania przedsięwzięć w gospodarce wodnej do lokalnych potrzeb i uwarunkowań,
- nauki przez doświadczenie – kształcenie studentów poprzez bezpośrednie zaangażowanie w działania praktyczne związane z wdrażaniem programów rewitalizacji, czyli dążenia do wyprowadzaniu ze stanu kryzysowego obszarów wodnych zdegradowanych;
- tworzenie wspólnych zespołów projektowych – jedność profesorów i studentów na rzecz rozwijania nauki o procesach rewitalizacji wód i dróg wodnych.
Praktyczny wymiar studiowania rewitalizacji dróg wodnych zapewnia podejście projektowe (aplikacyjne, koncepcyjne, programowe) do kształcenia, umożliwiające zapoznanie się z zasadami przygotowania i realizacji programów rewitalizacyjnych rzek i kanałów oraz zarządzania ich zasobami wodnymi.
Miejscem realizacji zajęć są specjalistyczne laboratoria i pracownie komputerowe GIS Wydziału Nauk Geograficznych. Zajęcia realizowane są również w formie wizyt studyjnych w lokalnych biurach administracji wód, ochrony środowiska, centrach zarządzania drogami wodnymi RIS oraz w ośrodkach szkoleniowych z praktyczną możliwością nauki symulowania pracy ruchu jednostek pływających. Absolwenci kierunku rewitalizacja dróg wodnych potrafią obsługiwać sprzęt pływający do pozyskiwania danych niezbędnych do gospodarowania wodą i eksploatacji szlaków wodnych. Zależnie od wybranego bloku zajęć specjalistycznych, wyposażeni zostaną w wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie obsługi narzędzi komputerowych do modelowania hydrologicznego powodzi czy suszy, wykorzystania urządzeń do nawigacji technicznej i satelitarnej jednostek pływających po rzekach i kanałach.
Praktyka zawodowa dla studentów organizowana jest w wyspecjalizowanych przedsiębiorstwach branżowych, m.in. IMGW-PIB, PGW Wody Polskie, biurach ochrony środowiska, pracowniach projektowych, czy u armatorów jednostek pływających w Polsce i zagranicą.
W trakcie drugiego roku studiów studenci wybierają jeden z dwóch przygotowanych bloków specjalistycznych:
Blok I związany z zarządzaniem infrastrukturą wodną – ukierunkowany na problematykę związaną z programami rewitalizacji w zakresie zagospodarowania terenów nadrzecznych, zarządzaniem zasobami wodnymi i ochroną środowiska rzek i kanałów.
Blok II związany z żeglugą śródlądową - charakteryzuje się większą liczbą przedmiotów związanych z zarządzaniem infrastrukturą portową, wykorzystaniem urządzeń do nawigacji technicznej i satelitarnej, locją dróg wodnych, manewrowaniem statkiem oraz bezpieczeństwem żeglugi na rzekach i kanałach.
Gdzie możesz znaleźć pracę po rewitalizacji dróg wodnych na UKW?
Absolwent kierunku rewitalizacja dróg wodnych posiada dużą wrażliwość na zagadnienia związane z procesami rewitalizacyjnymi w zakresie wód. Dzięki uzyskanej na studiach szerokiej wiedzy i umiejętnościom Absolwenci mają szansę na podjęcie pewnej i stabilnej pracy zawodowej, m.in. jako:
- specjalista ds. zarządzania zasobami wodnymi i ochrony wód na poziomie lokalnym i krajowym;
- asystent w biurach projektowych i technicznych;
- urzędnik administracji publicznej o profilach związanych z szeroko pojętą gospodarką wodną i żeglugą śródlądową;
- kadra zarządzająca w centrach logistycznych RIS;
- członek załogi na statku żeglugi śródlądowej.
Nasi studenci już w trakcie ostatnich miesięcy kształcenia otrzymują oferty zatrudnienia w branży wodnej. Dotychczasowi absolwenci, natychmiast po studiach podejmowali pracę m.in. w krajowych przedsiębiorstwach branży geodezyjnej i budownictwa wodnego, biurach terenowych Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej (Warszawa, Bydgoszcz, Tczew, Poznań, Toruń, Chojnice), Ministerstwie Infrastruktury, Ministerstwie Klimatu i Środowiska, Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska, przedsiębiorstwach wodociągowych i energetycznych, oraz u zagranicznych armatorów żeglugi śródlądowej m.in. w: Niemczech, Szwajcarii, Niderlandach.
Jaką ścieżkę rozwoju możesz wybrać po studiach I stopnia na kierunku rewitalizacja dróg wodnych?
Możesz kontynuować naukę na studiach II stopnia - kierunek geografia. Możesz również skorzystać z szerokiej oferty studiów podyplomowych w celu zdobycia dodatkowych kwalifikacji i uprawnień.
Warto studiować rewitalizację dróg wodnych na UKW!
Jednostka prowadząca:
Wydział Nauk Geograficznych
Plac Kościeleckich 8
85-033 Bydgoszcz
tel. 52 349 62 50 w. 46
e-mail: geografia@ukw.edu.pl
Podstawowe zasady
- Przyjęcie kandydatów na I rok studiów odbywać się będzie na podstawie rankingu średniej ocen (punktów) uzyskanej z części pisemnej na egzaminie maturalnym („nowa matura”, matura międzynarodowa) lub na egzaminie dojrzałości („stara matura”). Ocenom ze świadectwa dojrzałości uwzględnianym w procesie kwalifikacji przyznaje się liczbę punktów wg § 3 Uchwały.\
- Jeżeli kandydat na egzaminie maturalnym lub na egzaminie dojrzałości zdawał geografię, fizykę i astronomię, biologię lub chemię, to liczbę przyznanych punktów za wymieniony przedmiot podwyższa się o 20%.
- Wynik końcowy uzyskany przez kandydata w postępowaniu kwalifikacyjnym jest wyrażany w punktach i podawany z dokładnością do trzeciego miejsca po przecinku.
- Na podstawie § 3 Uchwały Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w postępowaniu kwalifikacyjnym na studia pierwszego stopnia i jednolite studia magisterskie stosuje się następujące zasady:
Naliczanie punktów dla różnych typów matur
Kandydaci z "nową maturą"
- Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów na świadectwie dojrzałości, do obliczenia średniej i uzyskania punktów rankingowych przyjmuje się wyniki z egzaminu maturalnego.
- Kandydatowi przyznaje się liczbę punktów odpowiadającą punktom procentowym uzyskanym z egzaminu maturalnego z poziomu rozszerzonego (z wagą 1,0) lub z poziomu podstawowego (z wagą 0,8) np. za uzyskany wynik 75% przyznaje się kandydatowi:
- 75 pkt na poziomie rozszerzonym,
- 60 pkt na poziomie podstawowym (0,8 x 75 = 60 pkt).
- Uwzględniany jest wynik korzystniejszy dla kandydata (dotyczy przypadku, gdy przedmiot zdawany był na 2 poziomach).
- W przypadku kandydatów, którzy na egzaminie maturalnym zdawali przedmioty dodatkowe do średniej arytmetycznej wlicza się tylko te przedmioty, za które kandydat uzyskał wyższą lub równą liczbę punktów od średniej z punktów przyznanych za przedmioty obowiązkowe.
- Absolwentom szkół lub oddziałów dwujęzycznych za zdawany na egzaminie maturalnym język obcy nowożytny przyznaje się za poziom podstawowy maksymalną liczbę punktów (100%).
Kandydaci ze „starą maturą” Pobierz
Kandydaci z Dyplomem Międzynarodowej Matury (IB) Pobierz
Moduły zadań podstawowych
Semestr I
- Hydrologia ogólna
- Żegluga śródlądowa
- Hydrotechnika
- Matematyka z elementami statystyki
- Teledetekcja środowiska
- Rozwój społeczno-gospodarczy Polski
- Podstawy meteorologii i klimatologii
- Ergonomia, ochrona własności intelektualnej, bezpieczeństwo i higiena pracy
- Język obcy
Semestr II
- Modelowanie powodzi w miastach
- Geoinformacja
- Modelowanie hydrauliczne rzek
- Ekonomia z elementami prowadzenia działalności gospodarczej
- Fizyka
- Ćw. terenowe - doliny rzeczne, kanały
- Praktyka zawodowa (2 miesiące w semestrze)
- Język obcy
Semestr III
- Zasady nawigacji
- Monitoring i ochrona środowiska
- Geomorfologia i geologia fluwialna
- Przewozy śródlądowe i morskie (Transport wodny)
- Podstawy transportu wodnego i logistyki
- Podstawy gospodarki przestrzennej
- Geografia historyczna
- Język obcy
Semestr IV
- Ćw. terenowe - doliny rzeczne, kanały
- Zagospodarowanie turystyczne dróg wodnych
- Podstawy antropologii
- Praktyka zawodowa (2 miesiące w semestrze)
- Wychowanie fizyczne
- Język obcy
Semestr V
- Hydrodynamika rzek
- Seminarium dyplomowe
- Wychowanie fizyczne
Semestr VI
- Pracownia inżynierska - edukacja poprzez projekty
- Seminarium dyplomowe
- Ćwiczenia terenowe - kwerenda dyplomowa
- Praktyka zawodowa (2 miesiące w semestrze)
Semestr VII
- Podstawy rewitalizacji dróg wodnych
- Seminarium dyplomowe
- Pracownia inżynierska - edukacja poprzez projekty
- Ćwiczenia terenowe - kwerenda dyplomowa
Moduły zajęć do wyboru
Semestr IV
blok I
- Ekohydrologia
- Geochemia krajobrazu dolin rzecznych
- Zbiorniki wodne i ich zadania
blok II
- Wstęp do nautologii
- Transport i logistyka, systemy transportowe
- Eksploatacja dróg wodnych
Semestr V
blok I
- Waterfront w strukturze miasta
- Potamologia
- Planowanie infrastruktury hydrotechnicznej
- Systemy Informacji Rzecznej
- Inżynieria ruchu morskiego i śródlądowego
- Polityka i planowanie innowacyjnego rozwoju dróg wodnych
blok II
- Historia budownictwa wodnego
- Urządzenia nawigacji technicznej i łączność
- Planowanie i zagospodarowanie turystyczne dróg wodnych
- System obrazowania elektronicznych map i informacji nawigacyjnych ECDIS (Electronic
- Chart Display and Information System)
- Locja rzek i jezior
- Administracja dróg wodnych, obsługa i utrzymanie oraz rozwój dróg wodnych
Semestr VI
blok I
- Geografia dróg wodnych
- Architektura krajobrazu
- Pomiary geodezyjne w budownictwie wodnym
blok II
- Uwarunkowania rozmieszczenia przestrzennego dróg wodnych
- Systemy Informacji Rzecznej
- Podstawy geotechniki
Semestr VII
blok I
- Gospodarka wodnościekowa w dolinach rzecznych
- Programy i projekty rewitalizacyjne
- Bezpieczeństwo żeglugi
- Planowanie i zagospodarowanie turystyczne dróg wodnych
- Transport w gospodarce światowej
blok II
- Ochrona środowiska w dolinach rzecznych
- Eksploatacja statków i portów śródlądowych
- Bezpieczeństwo żeglugi
- Ekologia w żegludze śródlądowej
- Zapory wodne i ich funkcje