Czym wyróżnia się absolwent tego kierunku?
Pedagog opiekuńczy z przygotowaniem w zakresie profilaktyki uzależnień i socjoterapii to specjalista, który:
- łączy wiedzę pedagogiczną z praktycznymi umiejętnościami pracy wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej,
- rozumie mechanizmy rozwoju dzieci i młodzieży,
- potrafi przeciwdziałać zagrożeniom i wspierać w sytuacjach trudnych,
- potrafi budować relacje oparte na zaufaniu i współpracy,
- zna skuteczne i aktualne metody wspierania rozwoju, profilaktyki i socjoterapii.
Gdzie możesz pracować?
Absolwenci tego kierunku znajdują zatrudnienie m.in. w:
- żłobkach i klubach dziecięcych,
- placówkach opiekuńczo-wychowawczych, socjalizacyjnych, interwencyjnych, rodzinnych i świetlicach środowiskowych,
- ośrodkach pomocy społecznej jako asystent rodziny,
- PCPR lub placówkach opiekuńczo-wychowawczych jako koordynator rodzinnej pieczy zastępczej,
- instytucjach prowadzących programy profilaktyczne,
- organizacjach pozarządowych działających na rzecz dzieci i młodzieży,
- oraz jako osoba świadcząca specjalistyczne usługi opiekuńcze i społeczny kurator sądowy.
Dlaczego warto wybrać ten kierunek?
- Skupia się on na wsparciu w najważniejszym okresie rozwoju – od narodzin aż do 15. roku życia.
- Łączy wiedzę naukową z praktyką – przygotowuje do realnej pracy z dziećmi i młodzieżą w różnych środowiskach.
- Różnorodne treningi i warsztaty dają szansę na rozwijanie m.in. samoświadomości, umiejętności interpersonalnych i pracy z grupą, sprzyjają samorozwojowi oraz pozwalają na doskonalenie kompetencji wychowawczych i terapeutycznych, co przekłada się na efektywność w relacjach i pracy z innymi.
- Wyróżnia go nacisk na profilaktykę uzależnień i socjoterapię – obszary niezwykle ważne we współczesnym świecie.
- Student uczy się, jak pomagać nie tylko dziecku, ale i całej rodzinie.
- Przygotowuje się do pracy, która realnie zmienia życie drugiego człowieka.
Warto studiować pedagogikę opiekuńczą z profilaktyką uzależnień i socjoterapią UKW
Jednostka prowadząca:
Wydział Pedagogiki
ul. J. K. Chodkiewicza 30, pokój 21 i 46
85-064 Bydgoszcz
tel. 52 34 19 308, 52 34 19 360
e-mail: inped@ukw.edu.pl
Podstawowe zasady
Kandydaci z„ nową maturą”, kandydaci z dyplomem matury międzynarodowej oraz kandydaci ze „starą maturą”.
Przyjęcie kandydatów na I rok studiów odbywać się będzie na podstawie rankingu sumy punktów z:
- Średniej ocen (punktów) uzyskanej z części pisemnej na egzaminie maturalnym („nowa matura”, matura międzynarodowa) lub na egzaminie dojrzałości („stara matura”) z części pisemnej z przedmiotów zdawanych na poziomie podstawowym: język polski, język obcy.
- Liczby punktów uzyskanych z rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzającej szczególnie predyspozycje do studiowania na tym kierunku.
Rozmowa kwalifikacyjna dotyczy:- prezentacji siebie oraz samooceny potencjału osobistego do podjęcia pracy w zawodzie (analiza mocnych i słabych stron),
- motywacji do studiowania na kierunku,
- analizy wylosowanej trudnej sytuacji wychowawczej oraz zaproponowanie rozwiązań tej sytuacji.
Naliczanie punktów dla różnych typów matur
Kandydaci z "nową maturą"
1.Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów z części pisemnej na świadectwie dojrzałości. Do obliczenia średniej i uzyskania punktów rankingowych wlicza się język polski, język obcy zdawany na poziomie obowiązkowym i od 1 do 3 przedmiotów dodatkowych, gdzie od 2010 roku jako jeden z przedmiotów dodatkowych obowiązkowo uwzględniana jest matematyka
2.Kandydatowi przyznaje się liczbę punktów odpowiadającą punktom procentowym uzyskanym z egzaminu maturalnego z poziomu rozszerzonego (z wagą 1,0) lub z poziomu podstawowego (z wagą 0,8) np. za uzyskany wynik 75% przyznaje się kandydatowi:
- 75 pkt na poziomie rozszerzonym,
- 60 pkt na poziomie podstawowym (0,8 x 75 = 60 pkt).
3.W przypadku kandydatów, którzy na egzaminie maturalnym zdawali przedmioty dodatkowe do średniej arytmetycznej wlicza się tylko te przedmioty, za które kandydat uzyskał wyższą lub równą liczbę punktów od średniej z punktów przyznanych za przedmioty obowiązkowe.
4.Absolwentom szkół lub oddziałów dwujęzycznych za zdawany na egzaminie maturalnym język obcy nowożytny przyznaje się za poziom podstawowy maksymalną liczbę punktów (100%).
Kandydaci ze „starą maturą” Pobierz
Kandydaci z Dyplomem Międzynarodowej Matury (IB) Pobierz
Semestr I
-
podstawy pedagogiki dla nauczycieli
-
podstawy psychologii dla nauczycieli
-
psychologiczne podstawy rozwoju i wychowania
-
etyczne i prawne aspekty pracy pedagoga
-
kultura języka z emisją głosu
-
technologia informacyjno-komunikacyjna (tik)
-
trening umiejętności interpersonalnych
-
metodyka animacji grupy
Semestr II
-
podstawy diagnostyki pedagogicznej
-
profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej (e)
-
trening umiejętności wychowawczych
-
teoria i metodyka kierowania pracą grupy
-
diagnozowanie warunków i efektów rozwoju dziecka do 6 roku życia
-
diagnozowanie w profilaktyce uniwersalnej (e)
-
praktyka zawodowa w szkole
-
praktyka poza placówkami oświatowymi (wakacyjna)
Semestr III
-
podstawy dydaktyki
-
wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych
-
diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego uczniów
-
diagnozowanie w socjoterapii (e)
-
teoria i metodyka wspomagania rozwoju psychospołecznego uczniów
-
wspomaganie rozwoju dziecka do 6 roku życia (e)
-
praktyka zawodowa - zajęcia profilaktyczne
-
praktyka w szkole - stanowisko pedagoga
Semestr IV
-
sesja suprewizyjna i podsumowująca część i
-
projektowanie i ewaluacja w profilaktyce uniwersalnej
-
metoda projektu w pracy opiekuńczo-wychowawczej / metoda projektu w profilaktyce uzależnień*
-
wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dzieci do lat 3 / pielęgnacja niemowląt i dzieci*
-
tworzenie warunków do rozwoju funkcji wykonawczych dzieciom do 6 roku życia / wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci do 6 roku życia*
-
praktyka zawodowa - zajęcia socjoterapeutyczne
-
praktyka zawodowa - zajęcia profilaktyczne
-
praktyka w szkole - stanowisko pedagoga
-
praktyka poza placówkami oświatowymi (wakacyjna)
-
seminarium dyplomowe
Semestr V
-
projektowanie i ewaluacja w profilaktyce selektywnej i wskazującej
-
sesja superwizyjna i podsumowująca część ii
-
wspieranie rodziców w wychowywaniu dzieci
-
historyczne uwarunkowania zmian praktyk opiekuńczo-wychowawczych / dzieje zabaw i zabawek dziecięcych*
-
zaburzenia rozwojowe w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa / wsparcie dla dzieci z niepełnosprawnościami i ich rodziców*
-
psychopatologia rozwojowa / psychologiczne uwarunkowania zachowań ryzykownych*
-
rozwijanie kompetencji uczniów zagrożonych / praca z uczniami z trudnościami w nauce*
-
inicjowanie i zarządzanie zmianą indywidualną / inicjowanie i zarządzanie zmianą środowiskową*
-
oparte na dowodach programy profilaktyki uniwersalnej dla dzieci / oparte na dowodach programy profilaktyki uniwersalnej dla młodzieży*
-
edukacja międzykulturowa w szkole / procesy edukacyjne w warunkach zróżnicowania kulturowego*
-
praktyka zawodowa - zajęcia socjoterapeutyczne
-
praktyka w szkole - stanowisko pedagoga
-
seminarium dyplomowe
Semestr VI
-
personalizacja procesu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu i przedsiębiorczości
-
warsztat pracy z rodzicami
-
trening intrapsychiczny / trening asertywności*
-
organizacje pozarządowe wobec problemów społeczeństwa polskiego / metodyka pracy organizacji pozarządowych na rzecz osób marginalizowanych*
-
rekomendowane programy profilaktyki selektywnej i wskazującej dla dzieci / rekomendowane programy profilaktyki selektywnej i wskazującej dla młodzieży*
-
bezpieczeństwo cyfrowe / szkoła bez przemocy*
-
orientacja i doradztwo zawodowe dla dzieci / orientacja i doradztwo zawodowe dla nastolatków*
-
seminarium dyplomowe
*Przedmiot do wyboru dla całego rocznika.