Czym wyróżnia się absolwent tego kierunku?

Pedagog opiekuńczy z przygotowaniem w zakresie profilaktyki uzależnień i socjoterapii to specjalista, który:

  • łączy wiedzę pedagogiczną z praktycznymi umiejętnościami pracy wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej,
  • rozumie mechanizmy rozwoju dzieci i młodzieży,
  • potrafi przeciwdziałać zagrożeniom i wspierać w sytuacjach trudnych,
  • potrafi budować relacje oparte na zaufaniu i współpracy,
  • zna skuteczne i aktualne metody wspierania rozwoju, profilaktyki i socjoterapii.

Gdzie możesz pracować?

Absolwenci tego kierunku znajdują zatrudnienie m.in. w:

  • żłobkach i klubach dziecięcych,
  • placówkach opiekuńczo-wychowawczych, socjalizacyjnych, interwencyjnych, rodzinnych i świetlicach środowiskowych,
  • ośrodkach pomocy społecznej jako asystent rodziny,
  • PCPR lub placówkach opiekuńczo-wychowawczych jako koordynator rodzinnej pieczy zastępczej,
  • instytucjach prowadzących programy profilaktyczne,
  • organizacjach pozarządowych działających na rzecz dzieci i młodzieży,
  • oraz jako osoba świadcząca specjalistyczne usługi opiekuńcze i społeczny kurator sądowy.

Dlaczego warto wybrać ten kierunek?

  • Skupia się on na wsparciu w najważniejszym okresie rozwoju – od narodzin aż do 15. roku życia.
  • Łączy wiedzę naukową z praktyką – przygotowuje do realnej pracy z dziećmi i młodzieżą w różnych środowiskach.
  • Różnorodne treningi i warsztaty dają szansę na rozwijanie m.in. samoświadomości, umiejętności interpersonalnych i pracy z grupą, sprzyjają samorozwojowi oraz pozwalają na doskonalenie kompetencji wychowawczych i terapeutycznych, co przekłada się na efektywność w relacjach i pracy z innymi.
  • Wyróżnia go nacisk na profilaktykę uzależnień i socjoterapię – obszary niezwykle ważne we współczesnym świecie.
  • Student uczy się, jak pomagać nie tylko dziecku, ale i całej rodzinie.
  • Przygotowuje się do pracy, która realnie zmienia życie drugiego człowieka.

Warto studiować pedagogikę opiekuńczą z profilaktyką uzależnień i socjoterapią UKW

Jednostka prowadząca:
Wydział Pedagogiki
ul. J. K. Chodkiewicza 30, pokój 21 i 46
85-064 Bydgoszcz
tel. 52 34 19 308, 52 34 19 360
e-mail: inped@ukw.edu.pl

Podstawowe zasady

Kandydaci z„ nową maturą”, kandydaci z dyplomem matury międzynarodowej oraz kandydaci ze „starą maturą”.

Przyjęcie kandydatów na I rok studiów odbywać się będzie na podstawie rankingu sumy punktów z:

  1. Średniej ocen (punktów) uzyskanej z części pisemnej na egzaminie maturalnym („nowa matura”, matura międzynarodowa) lub na egzaminie dojrzałości („stara matura”) z części pisemnej z przedmiotów zdawanych na poziomie podstawowym: język polski, język obcy.
  2. Liczby punktów uzyskanych z rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzającej szczególnie predyspozycje do studiowania na tym kierunku.
    Rozmowa kwalifikacyjna dotyczy:
    • prezentacji siebie oraz samooceny potencjału osobistego do podjęcia pracy w zawodzie (analiza mocnych i słabych stron),
    • motywacji do studiowania na kierunku,
    • analizy wylosowanej trudnej sytuacji wychowawczej oraz zaproponowanie rozwiązań tej sytuacji.

Naliczanie punktów dla różnych typów matur

Kandydaci z "nową maturą"

1.Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów z części pisemnej na świadectwie dojrzałości. Do obliczenia średniej i uzyskania punktów rankingowych wlicza się język polski, język obcy zdawany na poziomie obowiązkowym i od 1 do 3 przedmiotów dodatkowych, gdzie od 2010 roku jako jeden z przedmiotów dodatkowych obowiązkowo uwzględniana jest matematyka
2.Kandydatowi przyznaje się liczbę punktów odpowiadającą punktom procentowym uzyskanym z egzaminu maturalnego z poziomu rozszerzonego (z wagą 1,0) lub z poziomu podstawowego (z wagą 0,8) np. za uzyskany wynik 75% przyznaje się kandydatowi:

  • 75 pkt na poziomie rozszerzonym,
  • 60 pkt na poziomie podstawowym (0,8 x 75 = 60 pkt).

3.W przypadku kandydatów, którzy na egzaminie maturalnym zdawali przedmioty dodatkowe do średniej arytmetycznej wlicza się tylko te przedmioty, za które kandydat uzyskał wyższą lub równą liczbę punktów od średniej z punktów przyznanych za przedmioty obowiązkowe.
4.Absolwentom szkół lub oddziałów dwujęzycznych za zdawany na egzaminie maturalnym język obcy nowożytny przyznaje się za poziom podstawowy maksymalną liczbę punktów (100%).

Kandydaci ze „starą maturą” Pobierz
Kandydaci z Dyplomem Międzynarodowej Matury (IB) Pobierz

Semestr I

  • podstawy pedagogiki dla nauczycieli

  • podstawy psychologii dla nauczycieli

  • psychologiczne podstawy rozwoju i wychowania

  • etyczne i prawne aspekty pracy pedagoga

  • kultura języka z emisją głosu

  • technologia informacyjno-komunikacyjna (tik)

  • trening umiejętności interpersonalnych

  • metodyka animacji grupy

Semestr II

  • podstawy diagnostyki pedagogicznej

  • profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej (e)

  • trening umiejętności wychowawczych

  • teoria i metodyka kierowania pracą grupy

  • diagnozowanie warunków i efektów rozwoju dziecka do 6 roku życia

  • diagnozowanie w profilaktyce uniwersalnej (e)

  • praktyka zawodowa w szkole

  • praktyka poza placówkami oświatowymi (wakacyjna)

Semestr III

  • podstawy dydaktyki

  • wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych

  • diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego uczniów

  • diagnozowanie w socjoterapii (e)

  • teoria i metodyka wspomagania rozwoju psychospołecznego uczniów

  • wspomaganie rozwoju dziecka do 6 roku życia (e)

  • praktyka zawodowa - zajęcia profilaktyczne

  • praktyka w szkole - stanowisko pedagoga

Semestr IV

  • sesja suprewizyjna i podsumowująca część i

  • projektowanie i ewaluacja w profilaktyce uniwersalnej

  • metoda projektu w pracy opiekuńczo-wychowawczej / metoda projektu w profilaktyce uzależnień*

  • wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dzieci do lat 3 / pielęgnacja niemowląt i dzieci*

  • tworzenie warunków do rozwoju funkcji wykonawczych dzieciom do 6 roku życia / wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci do 6 roku życia*

  • praktyka zawodowa - zajęcia socjoterapeutyczne

  • praktyka zawodowa - zajęcia profilaktyczne

  • praktyka w szkole - stanowisko pedagoga

  • praktyka poza placówkami oświatowymi (wakacyjna)

  • seminarium dyplomowe

Semestr V

  • projektowanie i ewaluacja w profilaktyce selektywnej i wskazującej

  • sesja superwizyjna i podsumowująca część ii

  • wspieranie rodziców w wychowywaniu dzieci

  • historyczne uwarunkowania zmian praktyk opiekuńczo-wychowawczych / dzieje zabaw i zabawek dziecięcych*

  • zaburzenia rozwojowe w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa / wsparcie dla dzieci z niepełnosprawnościami i ich rodziców*

  • psychopatologia rozwojowa / psychologiczne uwarunkowania zachowań ryzykownych*

  • rozwijanie kompetencji uczniów zagrożonych / praca z uczniami z trudnościami w nauce*

  • inicjowanie i zarządzanie zmianą indywidualną / inicjowanie i zarządzanie zmianą środowiskową*

  • oparte na dowodach programy profilaktyki uniwersalnej dla dzieci / oparte na dowodach programy profilaktyki uniwersalnej dla młodzieży*

  • edukacja międzykulturowa w szkole / procesy edukacyjne w warunkach zróżnicowania kulturowego*

  • praktyka zawodowa - zajęcia socjoterapeutyczne

  • praktyka w szkole - stanowisko pedagoga

  • seminarium dyplomowe

Semestr VI

  • personalizacja procesu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu i przedsiębiorczości

  • warsztat pracy z rodzicami

  • trening intrapsychiczny / trening asertywności*

  • organizacje pozarządowe wobec problemów społeczeństwa polskiego / metodyka pracy organizacji pozarządowych na rzecz osób marginalizowanych*

  • rekomendowane programy profilaktyki selektywnej i wskazującej dla dzieci / rekomendowane programy profilaktyki selektywnej i wskazującej dla młodzieży*

  • bezpieczeństwo cyfrowe / szkoła bez przemocy*

  • orientacja i doradztwo zawodowe dla dzieci / orientacja i doradztwo zawodowe dla nastolatków*

  • seminarium dyplomowe

*Przedmiot do wyboru dla całego rocznika.