Film, teatr, moda - po kulturoznawstwie jest w czym wybierać
Uszczegółowienie i pogłębienie wiedzy w zakresie kulturoznawstwa zapewnia modułowy program studiów, który zawiera przedmioty do wyboru, zebrane w dwóch zestawach tematycznych.
Moduł: Film i teatr
Propozycja dla wszystkich zainteresowanych sztuką audiowizualną. Pozwala przyszłym kulturoznawcom na poznanie najważniejszych kontekstów historycznych, społecznych i branżowych współczesnego filmu i teatru, a także wykorzystanie tej wiedzy w pracach krytycznych (dziennikarstwo), środowiskowych (instytucje kultury na poziomie regionalnym i krajowym) i dydaktycznych (szkolnictwo ponadpodstawowe).
Oprócz zdobycia wiedzy, umiejętności i kompetencji, program modułu daje możliwość łączenia kinofilskiej przyjemności z pogłębionymi badaniami nad sztukami audiowizualnymi.
Przedmioty w programie modułu: historia filmu, film współczesny, teoria i estetyka filmu i nowych mediów, film i kultura, krytyka filmowa i teatralna, spektakle medialne, historia teatru, teatr współczesny, antropologia teatru i widowisk, warsztaty filmowe, warsztaty telewizyjne, warsztaty ekspresji aktorskiej.
Moduł: Moda w kulturze
Moduł przygotowuje do profesjonalnego zajmowania się modą w obrębie kultury (również popularnej) i obejmuje zagadnienia dotyczące powiązań mody ze sztuką, krytyki artystycznej, multimedialności, reklamy i marketingu. Udostępnia narzędzia służące poznaniu mechanizmów społecznej selekcji, ogólnej (dez)aprobaty czy zbiorowego upodobania i gustu. Studenci i studentki zdobywają jednocześnie wiedzę z zakresu historii tego zjawiska, związków z antropologią i tendencjami estetycznymi na przestrzeni czasu.
Absolwenci i absolwentki otrzymują rzetelne przygotowanie do pracy w sektorze publicznym i niepublicznym, w mediach tradycyjnych i elektronicznych (redakcje prasowe, portale internetowe), w przedsiębiorstwach (działy PR i marketingu), usługach (sieci handlowe) oraz instytucjach kulturalnych, wymagających specjalistycznej wiedzy oraz umiejętności sprawnego i użytecznego wykorzystywania różnych mediów oraz zdolności twórczych. Moduł ten może być również punktem wyjścia do pracy krytyka artystycznego.
Przedmioty w programie modułu: wprowadzenie do kultury popularnej, antropologia ciała, historia mody i ubioru, semiotyka stroju, estetyka kiczu i kampu w modzie, poetyka tekstu o modzie, moda w literaturze, marketing w modzie – warsztaty, krytyka artystyczna, moda w reklamie – warsztaty, moda a multimedialność.
Powody, dla których warto studiować kulturoznawstwo na UKW:
- Po studiach znajdziesz pracę. Absolwenci i absolwentki kulturoznawstwa są poszukiwani przez pracodawców różnych branż.
- Zdobędziesz umiejętność tworzenia, opracowywania i interpretowania tekstów kultury oraz krytycznej refleksji nad nimi – kompetencję kluczową dla efektywnego funkcjonowania we współczesnym świecie wiedzy i informacji.
- Wiedzę i umiejętności uzyskasz w oparciu o nowoczesne programy studiów, które systematycznie uaktualniamy.
- Zajęcia odbywają się w małych grupach wykładowych i seminaryjnych.
- Wykłady cenionych specjalistów w dziedzinie kulturoznawstwa uzupełnione są o zajęcia praktyczne (warsztaty), które prowadzą praktycy związani zawodowo ze środowiskiem twórców.
- Część studiów możesz zrealizować w ramach europejskiego programu Erasmus+ na uniwersytetach zagranicznych.
Hiszpania/Teneryfa (Universidad de La Laguna);
Turcja, Bahçeşehir University Istanbul (Bahçeşehir University Istanbul) lub Duzce University, Düzce (Duzce University);
Norwegia, Bergen, Nla University College (NLA University College);
Portugalia, University of Minho, Braga (University of Minho);
Madeira, Funchal (Universidade da Madeira);
Włochy, International Telematica University Uninettuno w Rzymie(International Telematica University Uninettuno); - Bydgoszcz to miasto ludzi młodych z wyobraźnią, które się zmienia, rozwija i oferuje wiele możliwości.
Gdzie możesz znaleźć pracę po kulturoznawstwie na UKW?
Absolwentów i absolwentki kulturoznawstwa można spotkać wszędzie tam, gdzie potrzebne są umiejętności analizy, interpretacji i komunikacji tekstów kultury oraz wiedza humanistyczna. Są to uniwersalne kompetencje, potrzebne na współczesnym rynku pracy. Z ich profesjonalizmu korzystają też różne grupy odbiorców kultury, zarówno odbiorca kultury popularnej, jak i świadomy odbiorca kultury (wprawiony czytelnik, widz, słuchacz) oraz naukowiec.
Ponadto absolwenci i absolwentki kulturoznawstwa pracują w publicznych i niepublicznych instytucjach kultury (muzea, kina, galerie, miejskie centra kultury), urzędach, placówkach edukacyjnych, redakcjach gazet i czasopism, wydawnictwach, stowarzyszeniach lub przedsiębiorstwach. Do nich kierowane są ponadto oferty pracy dla animatorów kultury, dziennikarzy, krytyków artystycznych (np. filmowych i literackich), ale także pracowników promocji. Zatem jeśli rozwija się kultura, rozwija się związany z nią marketing, wobec czego ta branża poszukuje i zatrudnia dobrze przygotowanych kulturoznawców.
Warto studiować kulturoznawstwo na UKW
Biuro Obsługi Studentów Kolegium I
Katedra Komparatystyki Kulturowej
Katedra Badania Gier i Kultury Cyfrowej
Jednostka prowadząca:
Wydział Nauk o Kulturze
ul. Jagiellońska 11
85-067 Bydgoszcz
tel. 52 322 03 55, centrala 52 322 98 39
e-mail: kultura@ukw.edu.pl
Podstawowe zasady
Kandydaci z „nową maturą”, kandydaci z dyplomem matury międzynarodowej oraz kandydaci
ze „starą maturą”:
- Przyjęcie kandydatów na I rok studiów odbywać się będzie na podstawie rankingu średniej
ocen (punktów) uzyskanej z części pisemnej na egzaminie maturalnym („nowa matura”, matura międzynarodowa) lub na egzaminie dojrzałości („stara matura”). Ocenom ze świadectwa dojrzałości uwzględnianym w procesie kwalifikacji przyznaje się liczbę punktów wg § 3 Uchwały.
Naliczanie punktów dla różnych typów matur
Kandydaci z "nową maturą"
- Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów z części pisemnej na świadectwie dojrzałości. Do obliczenia średniej i uzyskania punktów rankingowych wlicza się język polski, język obcy zdawany na poziomie obowiązkowym i od 1 do 3 przedmiotów dodatkowych, gdzie od 2010 roku jako jeden z przedmiotów dodatkowych obowiązkowo uwzględniana jest matematyka
- Kandydatowi przyznaje się liczbę punktów odpowiadającą punktom procentowym uzyskanym z egzaminu maturalnego z poziomu rozszerzonego (z wagą 1,0) lub z poziomu podstawowego (z wagą 0,8) np. za uzyskany wynik 75% przyznaje się kandydatowi:
- 75 pkt na poziomie rozszerzonym,
- 60 pkt na poziomie podstawowym (0,8 x 75 = 60 pkt).
- W przypadku kandydatów, którzy na egzaminie maturalnym zdawali przedmioty dodatkowe do średniej arytmetycznej wlicza się tylko te przedmioty, za które kandydat uzyskał wyższą lub równą liczbę punktów od średniej z punktów przyznanych za przedmioty obowiązkowe.
- Absolwentom szkół lub oddziałów dwujęzycznych za zdawany na egzaminie maturalnym język obcy nowożytny przyznaje się za poziom podstawowy maksymalną liczbę punktów (100%).
Kandydaci ze „starą maturą” Pobierz
Kandydaci z Dyplomem Międzynarodowej Matury (IB) Pobierz
Semestr I
- dzieje kultury
- językoznawstwo kulturowe
- historia filozofii
- semiotyka kultury
- wprowadzenie do nauki o teatrze
- teoria kultury
- retoryka i teoria dyskusji
- wprowadzenie do wiedzy o filmie
- technologia informacyjna
- język obcy
Semestr II
- antropologia kultury
- dzieje kultury
- kultura języka polskiego
- teoria i interpretacja literatury
- warsztat badawczy kulturoznawcy
- dziedzictwo i tradycja
- cyfrowe obszary kultury
- marketing i reklama w kulturze
- język obcy
Semestr III
- wprowadzenie do nauki o komunikowaniu
- dzieje sztuki
- filozofia kultury
- współczesna kultura literacka
- kultura i media
- marketing i reklama w kulturze
- język obcy
- wychowanie fizyczne
Moduł zajęć do wyboru: film i teatr
- teoria i estetyka filmu i nowych mediów
- spektakle medialne
- antropologia teatru i widowisk
Moduł zajęć do wyboru: moda w kulturze
- wprowadzenie do kultury popularnej
- antropologia ciała
- historia mody i ubioru
Semestr IV
- kultura i społeczeństwo
- estetyka artystyczna
- polszczyzna regionalna
- projektowanie w kulturze
- religioznawstwo
- język obcy
- wychowanie fizyczne
Moduł zajęć do wyboru: film i teatr
- historia filmu
- film i kultura
- warsztaty filmowe
Moduł zajęć do wyboru: moda w kulturze
- historia mody i ubioru
- semiotyka stroju
- estetyka kiczu i kampu w modzie
Semestr V
- komunikacja międzykulturowa
- metodologia współczesnej humanistyki
- onomastyka polska
- seminarium dyplomowe
- zarządzanie instytucjami kultury
- prawo autorskie
Moduł zajęć do wyboru: film i teatr
- film współczesny
- historia teatru
- warsztaty telewizyjne
Moduł zajęć do wyboru: moda w kulturze
- poetyka tekstu o modzie
- moda w literaturze
- marketing w modzie - warsztaty
Semestr VI
- folklorystyka
- analiza i interpretacja przekazów kulturowych
- kultura totalitarna i jej korzenie
- techniki pracy metodą dramową
- seminarium dyplomowe
Moduł zajęć do wyboru: film i teatr
- krytyka filmowa i teatralna
- teatr współczesny
- warsztaty ekspresji aktorskiej
Moduł zajęć do wyboru: moda w kulturze
- krytyka artystyczna
- moda w reklamie - warsztaty
- moda a multimedialność