Film, teatr, moda - po kulturoznawstwie jest w czym wybierać

Uszczegółowienie i pogłębienie wiedzy w zakresie kulturoznawstwa zapewnia modułowy program studiów, który zawiera przedmioty do wyboru, zebrane w dwóch zestawach tematycznych.

Moduł: Film i teatr

Propozycja dla wszystkich zainteresowanych sztuką audiowizualną. Pozwala przyszłym kulturoznawcom na poznanie najważniejszych kontekstów historycznych, społecznych i branżowych współczesnego filmu i teatru, a także wykorzystanie tej wiedzy w pracach krytycznych (dziennikarstwo), środowiskowych (instytucje kultury na poziomie regionalnym i krajowym) i dydaktycznych (szkolnictwo ponadpodstawowe).
Oprócz zdobycia wiedzy, umiejętności i kompetencji, program modułu daje możliwość łączenia kinofilskiej przyjemności z pogłębionymi badaniami nad sztukami audiowizualnymi.
Przedmioty w programie modułu: historia filmu, film współczesny, teoria i estetyka filmu i nowych mediów, film i kultura, krytyka filmowa i teatralna, spektakle medialne, historia teatru, teatr współczesny, antropologia teatru i widowisk, warsztaty filmowe, warsztaty telewizyjne, warsztaty ekspresji aktorskiej. 

Moduł: Moda w kulturze

Moduł przygotowuje do profesjonalnego zajmowania się modą w obrębie kultury (również popularnej) i obejmuje zagadnienia dotyczące powiązań mody ze sztuką, krytyki artystycznej, multimedialności, reklamy i marketingu. Udostępnia narzędzia służące poznaniu mechanizmów społecznej selekcji, ogólnej (dez)aprobaty czy zbiorowego upodobania i gustu. Studenci i studentki zdobywają jednocześnie wiedzę z zakresu historii tego zjawiska, związków z antropologią i tendencjami estetycznymi na przestrzeni czasu.
Absolwenci i absolwentki otrzymują rzetelne przygotowanie do pracy w sektorze publicznym i niepublicznym, w mediach tradycyjnych i elektronicznych (redakcje prasowe, portale internetowe), w przedsiębiorstwach (działy PR i marketingu), usługach (sieci handlowe) oraz instytucjach kulturalnych, wymagających specjalistycznej wiedzy oraz umiejętności sprawnego i użytecznego wykorzystywania różnych mediów oraz zdolności twórczych. Moduł ten może być również punktem wyjścia do pracy krytyka artystycznego.
Przedmioty w programie modułu: wprowadzenie do kultury popularnej, antropologia ciała, historia mody i ubioru, semiotyka stroju, estetyka kiczu i kampu w modzie, poetyka tekstu o modzie, moda w literaturze, marketing w modzie – warsztaty, krytyka artystyczna, moda w reklamie – warsztaty, moda a multimedialność.

Powody, dla których warto studiować kulturoznawstwo na UKW:

  1. Po studiach znajdziesz pracę. Absolwenci i absolwentki kulturoznawstwa są poszukiwani przez pracodawców różnych branż.
  2. Zdobędziesz umiejętność tworzenia, opracowywania i interpretowania tekstów kultury oraz krytycznej refleksji nad nimi – kompetencję kluczową dla efektywnego funkcjonowania we współczesnym świecie wiedzy i informacji.
  3. Wiedzę i umiejętności uzyskasz w oparciu o nowoczesne programy studiów, które systematycznie uaktualniamy.
  4. Zajęcia odbywają się w małych grupach wykładowych i seminaryjnych.
  5. Wykłady cenionych specjalistów w dziedzinie kulturoznawstwa uzupełnione są o zajęcia praktyczne (warsztaty), które prowadzą praktycy związani zawodowo ze środowiskiem twórców.
  6. Część studiów możesz zrealizować w ramach europejskiego programu Erasmus+ na uniwersytetach zagranicznych.
    Hiszpania/Teneryfa (Universidad de La Laguna);
    Turcja, Bahçeşehir University Istanbul (Bahçeşehir University Istanbul) lub Duzce University, Düzce (Duzce University);
    Norwegia, Bergen, Nla University College (NLA University College);
    Portugalia, University of Minho, Braga (University of Minho);
    Madeira, Funchal (Universidade da Madeira);
    Włochy, International Telematica University Uninettuno w Rzymie(International Telematica University Uninettuno);

  7. Bydgoszcz to miasto ludzi młodych z wyobraźnią, które się zmienia, rozwija i oferuje wiele możliwości.

Gdzie możesz znaleźć pracę po kulturoznawstwie na UKW?

Absolwentów i absolwentki kulturoznawstwa można spotkać wszędzie tam, gdzie potrzebne są umiejętności analizy, interpretacji i komunikacji tekstów kultury oraz wiedza humanistyczna. Są to uniwersalne kompetencje, potrzebne na współczesnym rynku pracy. Z ich profesjonalizmu korzystają też różne grupy odbiorców kultury, zarówno odbiorca kultury popularnej, jak i świadomy odbiorca kultury (wprawiony czytelnik, widz, słuchacz) oraz naukowiec.

 

Ponadto absolwenci i absolwentki kulturoznawstwa pracują w publicznych i niepublicznych instytucjach kultury (muzea, kina, galerie, miejskie centra kultury), urzędach, placówkach edukacyjnych, redakcjach gazet i czasopism, wydawnictwach, stowarzyszeniach lub przedsiębiorstwach. Do nich kierowane są ponadto oferty pracy dla animatorów kultury, dziennikarzy, krytyków artystycznych (np. filmowych i literackich), ale także pracowników promocji. Zatem jeśli rozwija się kultura, rozwija się związany z nią marketing, wobec czego ta branża poszukuje i zatrudnia dobrze przygotowanych kulturoznawców.

Warto studiować kulturoznawstwo na UKW

Kolegium I

Biuro Obsługi Studentów Kolegium I

Wydział Nauk o Kulturze:

Katedra Komparatystyki Kulturowej 

Katedra Kultury Współczesnej

Katedra Badania Gier i Kultury Cyfrowej

Jednostka prowadząca:
Wydział Nauk o Kulturze
ul. Jagiellońska 11
85-067 Bydgoszcz
tel. 52 322 03 55, centrala 52 322 98 39
e-mail: kultura@ukw.edu.pl


Podstawowe zasady

Kandydaci z „nową maturą”, kandydaci z dyplomem matury międzynarodowej oraz kandydaci
ze „starą maturą”:

  1. Przyjęcie kandydatów na I rok studiów odbywać się będzie na podstawie rankingu średniej
    ocen (punktów) uzyskanej z części pisemnej na egzaminie maturalnym („nowa matura”, matura międzynarodowa) lub na egzaminie dojrzałości („stara matura”). Ocenom ze świadectwa dojrzałości uwzględnianym w procesie kwalifikacji przyznaje się liczbę punktów wg § 3 Uchwały.

Naliczanie punktów dla różnych typów matur

Kandydaci z "nową maturą"

  1. Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów z części pisemnej na świadectwie dojrzałości. Do obliczenia średniej i uzyskania punktów rankingowych wlicza się język polski, język obcy zdawany na poziomie obowiązkowym i od 1 do 3 przedmiotów dodatkowych, gdzie od 2010 roku jako jeden z przedmiotów dodatkowych obowiązkowo uwzględniana jest matematyka
  2. Kandydatowi przyznaje się liczbę punktów odpowiadającą punktom procentowym uzyskanym z egzaminu maturalnego z poziomu rozszerzonego (z wagą 1,0) lub z poziomu podstawowego (z wagą 0,8) np. za uzyskany wynik 75% przyznaje się kandydatowi:
  • 75 pkt na poziomie rozszerzonym,
  • 60 pkt na poziomie podstawowym (0,8 x 75 = 60 pkt).
  1. W przypadku kandydatów, którzy na egzaminie maturalnym zdawali przedmioty dodatkowe do średniej arytmetycznej wlicza się tylko te przedmioty, za które kandydat uzyskał wyższą lub równą liczbę punktów od średniej z punktów przyznanych za przedmioty obowiązkowe.
  2. Absolwentom szkół lub oddziałów dwujęzycznych za zdawany na egzaminie maturalnym język obcy nowożytny przyznaje się za poziom podstawowy maksymalną liczbę punktów (100%).

Kandydaci ze „starą maturą” Pobierz
Kandydaci z Dyplomem Międzynarodowej Matury (IB) Pobierz

Semestr I

  • dzieje kultury
  • językoznawstwo kulturowe
  • historia filozofii
  • semiotyka kultury
  • wprowadzenie do nauki o teatrze
  • teoria kultury
  • retoryka i teoria dyskusji
  • wprowadzenie do wiedzy o filmie
  • technologia informacyjna
  • język obcy

Semestr II

  • antropologia kultury
  • dzieje kultury
  • kultura języka polskiego
  • teoria i interpretacja literatury
  • warsztat badawczy kulturoznawcy
  • dziedzictwo i tradycja
  • cyfrowe obszary kultury
  • marketing i reklama w kulturze
  • język obcy

Semestr III

  • wprowadzenie do nauki o komunikowaniu
  • dzieje sztuki
  • filozofia kultury
  • współczesna kultura literacka
  • kultura i media
  • marketing i reklama w kulturze
  • język obcy
  • wychowanie fizyczne

Moduł zajęć do wyboru: film i teatr

  • teoria i estetyka filmu i nowych mediów
  • spektakle medialne
  • antropologia teatru i widowisk

Moduł zajęć do wyboru: moda w kulturze

  • wprowadzenie do kultury popularnej
  • antropologia ciała
  • historia mody i ubioru

Semestr IV

  • kultura i społeczeństwo
  • estetyka artystyczna
  • polszczyzna regionalna
  • projektowanie w kulturze
  • religioznawstwo
  • język obcy
  • wychowanie fizyczne

Moduł zajęć do wyboru: film i teatr

  • historia filmu
  • film i kultura
  • warsztaty filmowe

Moduł zajęć do wyboru: moda w kulturze

  • historia mody i ubioru
  • semiotyka stroju
  • estetyka kiczu i kampu w modzie

Semestr V

  • komunikacja międzykulturowa
  • metodologia współczesnej humanistyki
  • onomastyka polska
  • seminarium dyplomowe
  • zarządzanie instytucjami kultury
  • prawo autorskie

Moduł zajęć do wyboru: film i teatr

  • film współczesny
  • historia teatru
  • warsztaty telewizyjne

Moduł zajęć do wyboru: moda w kulturze

  • poetyka tekstu o modzie
  • moda w literaturze
  • marketing w modzie - warsztaty

Semestr VI

  • folklorystyka
  • analiza i interpretacja przekazów kulturowych
  • kultura totalitarna i jej korzenie
  • techniki pracy metodą dramową
  • seminarium dyplomowe

Moduł zajęć do wyboru: film i teatr 

  • krytyka filmowa i teatralna
  • teatr współczesny
  • warsztaty ekspresji aktorskiej

Moduł zajęć do wyboru: moda w kulturze

  • krytyka artystyczna
  • moda w reklamie - warsztaty 
  • moda a multimedialność