Kierunek ma na celu pogłębienie umiejętności w zakresie tworzenia tekstów (literackich i użytkowych), ich korekty, redakcji oraz projektowania publikacji i ich edycji. Studia te są skierowane do osób pragnących wpływać na rozwój kultury literackiej i czytelniczej poprzez pracę w sektorze wydawniczym. Współczesne kształcenie w szeroko pojętym zakresie praktyki tekstu i organizacji pracy w wydawnictwach daje możliwość zdobycia praktycznych umiejętności dzięki wykorzystaniu cyfrowych mediów oraz udoskonalaniu kompetencji komunikacyjnych, m.in. w relacji redaktor prowadzący – autor.
Jednym z głównych zadań kierunku jest przygotowanie studentów do harmonijnego łączenia teorii z praktyką. Jego podstawą jest stałe pogłębiania wiedzy o języku, literaturze (zarówno polskiej, jak i obcej), a także kulturze, przy jednoczesnym wdrażaniu nowoczesnych metod i narzędzi wykorzystywanych podczas kolejnych etapów wydawania publikacji, ich promocji i dystrybucji.
Praca po studiach
Absolwenci kierunku proces wydawniczy i praktyka tekstu mogą znaleźć zatrudnienie jako pracownicy redakcji czasopism, edytorzy tekstów, pracownicy instytucji kulturalnych, administracji państwowej czy też mediów.
Warto studiować proces wydawniczy i praktyka tekstu na UKW
Jednostka prowadząca:
Wydział Literaturoznawstwa
ul. Jagiellońska 11
85-067 Bydgoszcz
e-mail: literaturoznawstwo@ukw.edu.pl
- Na studia przyjmowani będą absolwenci studiów wyższych kierunków filologicznych,
lingwistycznych, kulturoznawczych, edytorskich oraz innych kierunków w zakresie nauk
humanistycznych i społecznych. - O przyjęciu na studia decydować będzie w pierwszej kolejności ocena na dyplomie ukończenia studiów wyższych, w drugiej kolejności średnia ocen z toku studiów potwierdzona przez dziekanat macierzystej uczelni.
Semestr I
- Trendy wydawnicze i mody literackie
- Tekstologia i edytorstwo naukowe
- Sztuka interpretacji tekstów
- Wybrane dzieła literatury światowej (od antyku do XVII wieku)
- Redakcja językowa
- Projekt wydawniczy (współpraca z interesariuszami)
- Konteksty literatury popularnej
Semestr II
- Literatura i wydawnictwa dla dzieci i młodzieży
- Estetyka książki i redakcja tekstu
- Wybrane dzieła literatury światowej (XVIII-XIX wiek)
- Język obcy
- Seminarium magisterskie
Semestr III
- Wybrane dzieła literatury światowej (do połowy XX wieku)
- Humanistyka cyfrowa
- Język obcy specjalistyczny
- Seminarium magisterskie
Semestr IV
- Wybrane dzieła literatury światowej (od połowy XX wieku)
- Intermedialność literatury i kultury
- Instytucje literatury i kultury w dobie nowych mediów
- Seminarium magisterskie
Przedmioty do wyboru z zakresu zagadnień związanych z procesem wydawniczym albo praktyką tekstu
semestr II
- Formy piśmiennictwa prasowego lub Zarządzanie wydawnictwem i przygotowanie propozycji wydawniczej
semestr II i III
- Edycja literatury stosowanej lub Warsztat wydawcy tekstów dawnych i współczesnych
semestr IV
- Webwriting i copywriting lub E-publishing
- Poetyka i retoryka reklamy lub Promocja literatury i wydawnictwa