Zostań świadomym, odpowiedzialnym i kreatywnym użytkownikiem nowych mediów oraz wspieraj w tym innych!
Studia na kierunku Pedagogika medialna z nowoczesnymi technologiami w edukacji są odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie społeczne w zakresie świadomego i krytycznego odbioru różnorodnych przekazów medialnych oraz wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w pracy placówek oświatowych, a także innych instytucji (samorządowych, rządowych oraz pozarządowych) zajmujących się problematyką szeroko rozumianej edukacji.
Uzasadnieniem dla uruchomienia studiów II stopnia są edukacyjne potrzeby dwóch grup odbiorców. Po pierwsze, studia są propozycją dla absolwentów kierunków pedagogicznych do kontynuowania akademickiego kształcenia pedagogicznego poprzez rozszerzenie i pogłębienie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie pedagogiki medialnej i wykorzystywania nowoczesnych technologii w edukacji, m.in. w projektowaniu i realizacji edukacji w formie zdalnej, przetwarzania tradycyjnych materiałów dydaktycznych w formę multimedialną, profilaktyki zagrożeń związanych z cyberprzestrzenią; po drugie, absolwentom innych kierunków, np. filologicznych czy socjologicznych studia oferują przygotowanie pedagogiczne. Absolwenci zostaną wyposażeni w wiedzę umożliwiającą m.in. rozumienie procesów edukacyjnych, w tym edukacji medialnej, nabędą umiejętności projektowania i realizowania działań pedagogicznych, krytycznej analizy dyskursu medialnego oraz świadomego, uwzględniającego prawne uwarunkowania korzystania z nowoczesnych technologii komunikacyjnych dla celów edukacyjnych i społecznych.
Ogólnoakademicki profil studiów stwarza możliwość wykorzystywania kompetencji kadry badawczo-dydaktycznej Wydziału Pedagogiki i włączania studentów w prowadzenie badań naukowych z zakresu pedagogiki medialnej.
Zapotrzebowanie społeczne i gospodarcze na utworzenie kierunku studiów Pedagogika medialna z nowoczesnymi technologiami w edukacji wyrasta z powszechnego zastosowania nowych mediów w działalności instytucji i organizacji, zarówno publicznych, jak i niepublicznych, komercyjnych. Istnieje potrzeba systematycznego kształcenia pracowników kompetentnych w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w pracy instytucji oświatowych oraz innych instytucji, organizacji oraz przedsiębiorstw zajmujących się problematyką szeroko rozumianej edukacji.
Ponadto, w związku z rosnącą rolą nowych mediów w życiu społecznym palącym problemem jest z jednej strony rozwijanie świadomego i krytycznego uczestnictwa w środowisku wirtualnym, z drugiej – przygotowanie merytoryczne do prowadzenia profilaktyki zagrożeń i uzależnień od mediów cyfrowych.
Studia odpowiadają na potrzeby rynku pracy w zakresie nowych zawodów takich, jak: pedagog mediów, dydaktyk multimedialny, metodyk edukacji na odległość, specjalista ds. uzależnień od mediów cyfrowych.
Zgodnie z efektami uczenia się na kierunku Pedagogika medialna z nowoczesnymi technologiami w edukacji, studia kształcą specjalistów umiejętnie wykorzystujących w pracy zawodowej media elektroniczne, interaktywne, technologie multimedialne, przygotowują do wdrażania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych, organizowania wirtualnych centrów edukacyjnych, a także do działań związanych z bezpieczeństwem w cyberprzestrzeni oraz promowania wydarzeń edukacyjnych za pomocą mediów. W związku z tym, absolwent tego kierunku studiów może podjąć pracę również w przedsiębiorstwach i instytucjach spoza systemu oświaty, w jednostkach państwowych i samorządowych oraz w środkach masowego przekazu w charakterze specjalisty w zakresie edukacji i wdrażania nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych.
Gdzie można znaleźć pracę po pedagogice medialnej z nowoczesnymi technologiami w edukacji na UKW?
Absolwent posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne wymagane do podjęcia pracy zawodowej w placówkach oświatowych i wychowawczych, w placówkach kształcenia ustawicznego, w placówkach doskonalenia nauczycieli, w internatach, młodzieżowych domach kultury (np. na stanowiskach pedagoga, wychowawcy) jako specjalista w zakresie edukacji medialnej, bezpieczeństwa w Internecie, technologii komunikacyjnych w pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły, a także w zakresie organizacji i funkcjonowania szkolnego e-learningu
i multimedialnego centrum dydaktycznego, kreowania wizerunku i promowania wydarzeń edukacyjnych za pomocą mediów.
Ponadto absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy w charakterze specjalisty w zakresie pedagogiki medialnej w instytucjach samorządowych, rządowych i w organizacjach pozarządowych, w środkach masowego przekazu, w instytucjach kultury i w innych instytucjach, które w swojej działalności wykorzystują media i nowoczesne technologie komunikacyjne.
Warto studiować pedagogikę medialną z nowoczesnymi technologiami w edukacji na UKW
Jednostka prowadząca:
Wydział Pedagogiki
ul. J. K. Chodkiewicza 30, pokój 21 i 46
85-064 Bydgoszcz
tel. 52 34 19 308, 52 34 19 360
e-mail: wydzialpedagogiki@ukw.edu.pl
O przyjęciu kandydata decydować będzie w pierwszej kolejności ocena na dyplomie ukończenia studiów pierwszego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich, w drugiej kolejności średnia ocen z toku studiów potwierdzona przez właściwą jednostkę macierzystej uczelni.
Studia są adresowane do absolwentów studiów I stopnia lub studiów jednolitych magisterskich, dodatkowo absolwentom innych kierunków niż pedagogiczne, np. filologicznych czy socjologicznych, oferują przygotowanie pedagogiczne.
Semestr I
- Podstawy pedagogiki
- Współczesne subdyscypliny pedagogiczne
- Filozoficzne podstawy edukacji
- Metodologia badań społecznych z logiką
- Pedagogika szkoły
- Wprowadzenie do pedagogiki medialnej
- Wprowadzenie do nowych mediów
- Historyczne aspekty edukacji medialnej
Semestr II
- Interdyscyplinarne nurty i badania edukacyjne
- Psychologia rozwoju i wychowania
- Etyczne i prawne aspekty mediów
- Psychologiczne aspekty edukacji medialnej
- Dydaktyka szczegółowa: trening umiejętności komunikacyjnych/trening relacji
z mediami - Seminarium magisterskie
- Język obcy
Semestr III
- Psychologia społeczna
- Społeczno-kulturowe aspekty mediów
- Uzależnienie od mediów cyfrowych
- Dydaktyka szczegółowa: interaktywne narzędzia w edukacji/nowoczesne technologie
w pracy pedagoga - Dydaktyka szczegółowa: diagnoza uzależnień technologicznych/profilaktyka zagrożeń związanych z nowymi mediami
- Seminarium magisterskie
- Język obcy specjalistyczny
Semestr IV
- Rozwój zawodowy pedagoga
- Komunikacyjne aspekty edukacji medialnej
- Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni
- Dyskurs edukacyjny w przestrzeni publicznej
- Wizerunek i promocja wydarzeń edukacyjnych
- Dydaktyka szczegółowa: zarządzanie wirtualną klasą/edukacja na odległość
- Dydaktyka szczegółowa: projektowanie gier edukacyjnych/kulturowe i edukacyjne aspekty gier
- Seminarium magisterskie