Dlaczego warto?
Kierunek studiów jest odpowiedzią na rosnące potrzeby rodziców, nauczycieli i specjalistów zajmujących się rozwojem dziecka, reprezentujących ośrodki promocji zdrowia, Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne oraz żłobki, przedszkola i szkoły. Potrzeby te są głównie podyktowane wzrostem liczby wydawanych opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka a wraz z nimi rosnącym zapotrzebowaniem na specjalistów w tym zakresie.
Absolwent zdobywa uprawnienia do wykonywania zawodu: Specjaliści do spraw wychowania małego dziecka (2342) w zakresie zawodów nauczyciel innych form wychowania przedszkolnego (234202) oraz pozostali specjaliści do spraw wychowania małego dziecka (234290) zgodnie z krajową klasyfikacją zawodów i specjalności.
Absolwent jest przygotowany do kontynuacji kształcenia na studiach II stopnia (uruchomienie od roku 2028/2029) w celu uzyskania pełnych kwalifikacji nauczycielskich (Wczesne wspomaganie i wsparcie rodziny, profil ogólnoakademicki).
Potencjalne miejsca pracy:
- Żłobki, kluby dziecięce (publiczne i niepubliczne) na stanowisku wychowawca małego dziecka, opiekun dziecięcy;
- Placówki typu opiekuńczo-wychowaczego (np. DMDz., Domy dla Matek z Dziećmi i Kobiet w Ciąży) na stanowisku wychowawca małego dziecka, opiekun dziecięcy;
- Przedszkola (w tym z oddziałami integracyjnymi) oraz inne formy wychowania przedszkolnego do prowadzenia zajęć rozwijających zainteresowania dzieci
- Placówki handlowe oferujące rodzicom czasową opiekę nad dziećmi, hotele, pensjonaty, domy wczasowe – na stanowisku animatora;
- Inne placówki oferujące opiekę i zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD) w roli pedagoga – członka Zespołu WWRD;
- Absolwent może pracować także jako dzienny opiekun, sprawujący opiekę nad dziećmi w wieku od ukończenia 20 tyg. życia do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 r.ż. oraz niania, sprawująca opiekę nad dziećmi na podstawie umowy o świadczenie usług (umowy uaktywniającej) a także tworzyć i prowadzić żłobek lub klub dziecięcy.
Pamiętaj:
Absolwenci nowego kierunku Wczesne wspomaganie rozwoju i wsparcie rodziny mają możliwość kontynuacji w naszej uczelni tego kierunku na studiach II stopnia (tzw. magisterskich) uprawniających do uzyskania pełnych kwalifikacji nauczycielskich. Jest to ważne zwłaszcza wtedy, gdy absolwenci zamierzają podjąć pracę zawodową w zakresie prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju na stanowisku nauczyciela tj. wymagającym posiadania kwalifikacji do wykonywania zawodu nauczyciela. To dodatkowy i zarazem wielki atut dla kandydatów na studia.
Jednostka prowadząca:
Wydział Pedagogiki
ul. J. K. Chodkiewicza 30, pokój 21 i 46
85-064 Bydgoszcz
tel. 52 34 19 308, 52 34 19 360
e-mail: wydzialpedagogiki@ukw.edu.pl
Przyjęcie kandydatów na I rok studiów odbywać się będzie na podstawie rankingu średniej ocen (punktów) uzyskanej z części pisemnej na egzaminie maturalnym („nowa matura”, matura międzynarodowa) lub na egzaminie dojrzałości („stara matura”). Ocenom ze świadectwa dojrzałości uwzględnianym w procesie kwalifikacji przyznaje się liczbę punktów wg § 3 Uchwały.
Semestr I
- Wprowadzenie do pedagogiki
- Historyczne podstawy wychowania**
- Teoretyczne podstawy wychowania
- Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
- Wprowadzenie do pedagogiki opiekuńczej
- Wprowadzenie do pedagogiki pracy
- Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej
- Pedagogika międzykulturowa **
- Psychologia ogólna
- Psychologia rozwoju i wychowania
- Psychologia społeczna
- Język obcy
Semestr II
- Socjologia edukacji
- Elementy pedeutologii
- Pedagogika rodziny
- Podstawy psychologii klinicznej i psychiatrii dzieciecej
- Elementy diagnostyki edukacyjnej w pracy z małym dzieckiem
- Różnice indywidualne w rozwoju dziecka
- Teoretyczne podstawy kształcenia
- Komunikacja językowa i społeczna w pracy pedagoga
- Technologie informacyjno - komunikacyjne w edukacji
- Język obcy
- Praktyka zawodowa
Semestr III
- Konstruowanie projektu badań nad dzieckiem i dzieciństwem
- Świat społeczny dziecka (e.)
- Konstruowanie indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Dydaktyka w zakresie edukacji i wczesnego wspomagania rozwoju
- Organizowanie środowiska uczenia się dziecka
- Metodyka pedagogiki zabawy i twórczości
- Przedmiot do wyboru: Propedeutyka pediatrii z elementami genetyki i neurologii/Medyczne podstawy wczesnego wspierania rozwoju
- Język obcy
- Praktyka zawodowa ciągła
Semestr IV
- Metodyka pracy w zakresie opieki i wielostronnego rozwoju dziecka
- Prawa dziecka z elementami prawa rodzinnego (e.)
- Metodyka wczesnej profilaktyki zaburzeń rozwojowych dziecka
- Przedmiot do wyboru: Dziecko i rodzina w sytuacji trudnej/Wsparcie rodziny doświadczającej kryzysu
- Seminarium dyplomowe
- Język obcy
- Wychowanie fizyczne
Semestr V
- Wprowadzanie dziecka w świat wartości
- Metodyka pracy w zakresie opieki i wielostronnego rozwoju dziecka
- Etyczne problemy współczesnego rodzicielstwa
- Wspieranie rozwoju estetycznego dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa
- Podstawy komunikacji wspomagającej i alternatywnej
- Trening interakcji i umiejętności wychowawczych
- Metody wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z elementami integracji sensorycznej
- Metodyka pracy pielęgnacyjno-opiekuńczej z małym dzieckiem
- Przedmiot do wyboru: Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju mowy dziecka z elementami profilaktyki logopedycznej /Usprawnianie mowy i kompetencji poznawczych dziecka
- Pierwsza pomoc przedmedyczna
- Seminarium dyplomowe
- Wychowanie fizyczne
Senestr VI
- Kulturowa przestrzeń rozwoju dziecka
- Metodyka pracy w zakresie opieki i wielostronnego rozwoju dziecka
- Metodyka pracy z rodzicami
- Współpraca z instytucjami pomocy i wsparcia dziecka i rodziny
- Systemowa koncepcja środowiska rodzinnego z elementami oddziaływania rehabilitacyjno-wychowawczego
- Wspieranie rozwoju estetycznego dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa
- Metodyka kształtowania ruchu z gimnastyką korekcyjno-kompensacyjną i rehabilitacją ruchową dziecka
- Doradztwo zawodowo-edukacyjne w pracy z rodziną
- Emisja głosu w pracy z dzieckiem
- Metodologia badań pedagogicznych
- Seminarium dyplomowe