Dlaczego warto?

Kierunek studiów jest odpowiedzią na rosnące potrzeby rodziców, nauczycieli i specjalistów zajmujących się rozwojem dziecka, reprezentujących ośrodki promocji zdrowia, Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne oraz żłobki, przedszkola i szkoły. Potrzeby te są głównie podyktowane wzrostem liczby wydawanych opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka a wraz z nimi rosnącym zapotrzebowaniem na specjalistów w tym zakresie.

Absolwent zdobywa uprawnienia do wykonywania zawodu: Specjaliści do spraw wychowania małego dziecka (2342) w zakresie zawodów nauczyciel innych form wychowania przedszkolnego (234202) oraz pozostali specjaliści do spraw wychowania małego dziecka (234290) zgodnie z krajową klasyfikacją zawodów i specjalności.

Absolwent jest przygotowany do kontynuacji kształcenia na studiach II stopnia (uruchomienie od roku 2028/2029) w celu uzyskania pełnych kwalifikacji nauczycielskich (Wczesne wspomaganie i wsparcie rodziny, profil ogólnoakademicki). 

Potencjalne miejsca pracy:

  • Żłobki, kluby dziecięce (publiczne i niepubliczne) na stanowisku wychowawca małego dziecka, opiekun dziecięcy;
  • Placówki typu opiekuńczo-wychowaczego (np. DMDz., Domy dla Matek z Dziećmi i Kobiet w Ciąży) na stanowisku wychowawca małego dziecka, opiekun dziecięcy;
  • Przedszkola (w tym z oddziałami integracyjnymi) oraz inne formy wychowania przedszkolnego do prowadzenia zajęć rozwijających zainteresowania dzieci
  • Placówki handlowe oferujące rodzicom czasową opiekę nad dziećmi, hotele, pensjonaty, domy wczasowe – na stanowisku animatora;
  • Inne placówki oferujące opiekę i zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD) w roli pedagoga – członka Zespołu WWRD;
  • Absolwent może pracować także jako dzienny opiekun, sprawujący opiekę nad dziećmi w wieku od ukończenia 20 tyg. życia do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 r.ż. oraz niania, sprawująca opiekę nad dziećmi na podstawie umowy o świadczenie usług (umowy uaktywniającej) a także tworzyć i prowadzić żłobek lub klub dziecięcy.

Pamiętaj:

Absolwenci nowego kierunku Wczesne wspomaganie rozwoju i wsparcie rodziny mają możliwość kontynuacji w naszej uczelni tego kierunku na studiach II stopnia (tzw. magisterskich) uprawniających do uzyskania pełnych kwalifikacji nauczycielskich. Jest to ważne zwłaszcza wtedy, gdy absolwenci zamierzają podjąć pracę zawodową w zakresie prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju na stanowisku nauczyciela tj. wymagającym posiadania kwalifikacji do wykonywania zawodu nauczyciela. To dodatkowy i zarazem wielki atut dla kandydatów na studia.

Jednostka prowadząca:
Wydział Pedagogiki
ul. J. K. Chodkiewicza 30, pokój 21 i 46
85-064 Bydgoszcz
tel. 52 34 19 308, 52 34 19 360
e-mail: wydzialpedagogiki@ukw.edu.pl

Przyjęcie kandydatów na I rok studiów odbywać się będzie na podstawie rankingu średniej ocen (punktów) uzyskanej z części pisemnej na egzaminie maturalnym („nowa matura”, matura międzynarodowa) lub na egzaminie dojrzałości („stara matura”). Ocenom ze świadectwa dojrzałości uwzględnianym w procesie kwalifikacji przyznaje się liczbę punktów wg § 3 Uchwały. 

Semestr I

  • Wprowadzenie do pedagogiki
  • Historyczne podstawy wychowania**
  • Teoretyczne podstawy wychowania
  • Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
  • Wprowadzenie do pedagogiki opiekuńczej
  • Wprowadzenie do pedagogiki pracy 
  • Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej
  • Pedagogika międzykulturowa **
  • Psychologia ogólna
  • Psychologia rozwoju i wychowania 
  • Psychologia społeczna
  • Język obcy

Semestr II

  • Socjologia edukacji
  • Elementy pedeutologii
  • Pedagogika rodziny
  • Podstawy psychologii klinicznej i psychiatrii dzieciecej
  • Elementy diagnostyki edukacyjnej w pracy z małym dzieckiem
  • Różnice indywidualne w rozwoju dziecka
  • Teoretyczne podstawy kształcenia
  • Komunikacja językowa i społeczna w pracy pedagoga
  • Technologie informacyjno - komunikacyjne w edukacji
  • Język obcy
  • Praktyka zawodowa

Semestr III

  • Konstruowanie projektu badań nad dzieckiem i dzieciństwem
  • Świat społeczny dziecka (e.)
  • Konstruowanie indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
  • Dydaktyka w zakresie edukacji i wczesnego wspomagania rozwoju
  • Organizowanie środowiska uczenia się dziecka
  • Metodyka pedagogiki zabawy i twórczości
  • Przedmiot do wyboru: Propedeutyka pediatrii z elementami genetyki i neurologii/Medyczne podstawy wczesnego wspierania rozwoju
  • Język obcy
  • Praktyka zawodowa ciągła

Semestr IV

  • Metodyka pracy w zakresie opieki i wielostronnego rozwoju dziecka
  • Prawa dziecka z elementami prawa rodzinnego (e.)
  • Metodyka wczesnej profilaktyki zaburzeń rozwojowych dziecka
  • Przedmiot do wyboru: Dziecko i rodzina w sytuacji trudnej/Wsparcie rodziny doświadczającej kryzysu
  • Seminarium dyplomowe
  • Język obcy 
  • Wychowanie fizyczne

Semestr V

  • Wprowadzanie dziecka w świat wartości
  • Metodyka pracy w zakresie opieki i wielostronnego rozwoju dziecka
  • Etyczne problemy współczesnego rodzicielstwa
  • Wspieranie rozwoju estetycznego dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa
  • Podstawy komunikacji wspomagającej i alternatywnej
  • Trening interakcji i umiejętności wychowawczych
  • Metody wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z elementami integracji sensorycznej
  • Metodyka pracy pielęgnacyjno-opiekuńczej z małym dzieckiem
  • Przedmiot do wyboru: Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju mowy dziecka z elementami profilaktyki logopedycznej /Usprawnianie mowy i kompetencji poznawczych dziecka
  • Pierwsza pomoc przedmedyczna
  • Seminarium dyplomowe
  • Wychowanie fizyczne

Senestr VI

  • Kulturowa przestrzeń rozwoju dziecka
  • Metodyka pracy w zakresie opieki i wielostronnego rozwoju dziecka 
  • Metodyka pracy z rodzicami
  • Współpraca z instytucjami pomocy i wsparcia dziecka i rodziny
  • Systemowa koncepcja środowiska rodzinnego z elementami oddziaływania rehabilitacyjno-wychowawczego
  • Wspieranie rozwoju estetycznego dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa
  • Metodyka kształtowania ruchu z gimnastyką korekcyjno-kompensacyjną i rehabilitacją ruchową dziecka 
  • Doradztwo zawodowo-edukacyjne w pracy z rodziną
  • Emisja głosu w pracy z dzieckiem
  • Metodologia badań pedagogicznych
  • Seminarium dyplomowe