* Kierunek zostanie uruchomiony po uzyskaniu zgody MNISW

Studia na kierunku Matematyka w edukacji rozpoczynają cykl kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela matematyki i są podstawą przygotowania merytorycznego do nauczania tego przedmiotu. Jednocześnie umożliwiają nabycie umiejętności związanych z zastosowaniem matematyki.

Treści kształcenia pozwalają studentowi uzyskać praktyczne kompetencje związane z działalnością zawodową nauczyciela matematyki w zakresie:

  • podstawy programowej z matematyki we wszystkich typach szkół realizowanej na przedmiotach matematycznych (np. Laboratorium z algebry liniowej I dla nauczycieli, Laboratorium z analizy matematycznej I dla nauczycieli, Laboratorium z kombinatoryki dla nauczycieli, Laboratorium z geometrii elementarnej dla nauczycieli, Laboratorium z geometrii analitycznej dla nauczycieli, Statystyka opisowa dla nauczycieli, Laboratorium z rachunku prawdopodobieństwa dla nauczycieli, Pracownia matematyki szkoły podstawowej, Pracownia matematyki szkoły ponadpodstawowej, Zespołowy projekt edukacyjny),
  • wspierania typowych zadań zawodowych w pracy nauczyciela (np. Laboratorium ze statystyki matematycznej dla nauczycieli, Laboratorium matematycznego oprogramowania edukacyjnego, Programowanie wizualne dla nauczycieli, Myślenie algorytmiczne i programowanie w nauczaniu matematyki, Kultura języka i komunikacja interpersonalna, Autoprezentacja i wystąpienia publiczne),
  • przygotowania do praktyki zawodowej poprzez realizację przedmiotów, które wyposażają studenta w dodatkowe kompetencje edukacyjne, pogłębiają jego interakcje z dziećmi i młodzieżą oraz umiejętność rozwijania ich zainteresowań (np. Pracownia popularyzacji matematyki, Pracownia zadań konkursowych z matematyki, Projektowanie korelacji międzyprzedmiotowych),
  • praktyki zawodowej realizowanej w formie obserwacji w szkole umożliwiającej studentowi konfrontowanie nabytej wiedzy merytorycznej z matematyki z rzeczywistością edukacyjną, a w konsekwencji podjęcie świadomej decyzji o kontynuacji kształcenia na studiach drugiego stopnia.

W celu uzyskania pełnego przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela matematyki, absolwent studiów pierwszego stopnia kontynuuje kształcenie na studiach drugiego stopnia na kierunku Matematyka w edukacji.

Ponadto studia te pozwalają zdobyć wiedzę i umiejętności związane z zastosowaniem matematyki, w szczególności z optymalizacją, formułowaniem i rozwiązywaniem problemów algorytmicznych, wykorzystaniem modelowania matematycznego, także z zastosowaniem metod komputerowych.

Gdzie możesz znaleźć pracę po Matematyce w edukacji na UKW?

Kontynuując naukę na studiach drugiego stopnia (magisterskich) na kierunku Matematyka w edukacji możesz uzyskać pełne kwalifikacje do nauczania matematyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych wszystkich typów.

Dzięki innowacyjności studiów, bezpośrednio po uzyskaniu tytułu licencjata, absolwenci mogą podjąć pracę w przedsiębiorstwach i instytucjach wykorzystujących zastosowania matematyki, w szczególności w urzędach statystycznych, administracji skarbowej, firmach produkcyjnych lub usługowych na stanowisku analityka oraz w branży IT.

Jaką ścieżkę rozwoju możesz wybrać po studiach pierwszego stopnia na kierunku Matematyka w edukacji?

Możesz kontynuować naukę na studiach drugiego stopnia na kierunku Matematyka w edukacji lub kierunkach pokrewnych, np. matematyka, matematyka stosowana.

Warto studiować matematykę w edukacji na UKW

Jednostka prowadząca:

Instytut Matematyki
ul. Powstańców Wielkopolskich 2 
85-090 Bydgoszcz
tel. +48 52 321 6166
email: imath@ukw.edu.pl

Podstawowe zasady

1.Przyjęcie kandydatów na I rok studiów odbywać się będzie na podstawie rankingu średniej ocen (punktów) uzyskanej z części pisemnej na egzaminie maturalnym („nowa matura”, matura międzynarodowa) lub na egzaminie dojrzałości („stara matura”). Ocenom ze świadectwa dojrzałości uwzględnianym w procesie kwalifikacji przyznaje się liczbę punktów wg § 3 Uchwały.
2.Jeżeli kandydat na egzaminie maturalnym lub na egzaminie dojrzałości zdawał matematykę na poziomie rozszerzonym, to liczbę przyznanych punktów za wymieniony przedmiot podwyższa się o 50%.
3.Wynik końcowy uzyskany przez kandydata w postępowaniu kwalifikacyjnym jest wyrażany w punktach i podawany z dokładnością do trzeciego miejsca po przecinku.

Naliczanie punktów dla różnych typów matur

Kandydaci z "nową maturą"

1.Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów z części pisemnej na świadectwie dojrzałości. Do obliczenia średniej i uzyskania punktów rankingowych wlicza się język polski, język obcy zdawany na poziomie obowiązkowym i od 1 do 3 przedmiotów dodatkowych, gdzie od 2010 roku jako jeden z przedmiotów dodatkowych obowiązkowo uwzględniana jest matematyka
2.Kandydatowi przyznaje się liczbę punktów odpowiadającą punktom procentowym uzyskanym z egzaminu maturalnego z poziomu rozszerzonego (z wagą 1,0) lub z poziomu podstawowego (z wagą 0,8) np. za uzyskany wynik 75% przyznaje się kandydatowi:

  • 75 pkt na poziomie rozszerzonym,
  • 60 pkt na poziomie podstawowym (0,8 x 75 = 60 pkt).

3.W przypadku kandydatów, którzy na egzaminie maturalnym zdawali przedmioty dodatkowe do średniej arytmetycznej wlicza się tylko te przedmioty, za które kandydat uzyskał wyższą lub równą liczbę punktów od średniej z punktów przyznanych za przedmioty obowiązkowe.
4.Absolwentom szkół lub oddziałów dwujęzycznych za zdawany na egzaminie maturalnym język obcy nowożytny przyznaje się za poziom podstawowy maksymalną liczbę punktów (100%).

Kandydaci ze starą maturą POBIERZ

Kandydaci z Dyplomem Międzynarodowej Matury (IB) POBIERZ

Wykaz przedmiotów

Student może zgodnie ze swoimi zainteresowaniami budować swój plan studiów poprzez realizację modułów do wyboru, które zostają uruchamiane po osiągnięciu wymaganej liczby zapisanych studentów.

Semestr I

  • Algebra liniowa I
  • Laboratorium z algebry liniowej I dla nauczycieli
  • Analiza matematyczna I
  • Laboratorium z analizy matematycznej I dla nauczycieli
  • Logika i teoria mnogości
  • Kombinatoryka
  • Laboratorium z kombinatoryki dla nauczycieli
  • Technologie informacyjne
  • Laboratorium matematycznego oprogramowania edukacyjnego
  • Język obcy

Semestr II

  • Algebra liniowa II
  • Analiza matematyczna II
  • Laboratorium z analizy matematycznej II dla nauczycieli
  • Teoria liczb
  • Laboratorium z teorii liczb dla nauczycieli
  • Geometria elementarna
  • Laboratorium z geometrii elementarnej dla nauczycieli
  • Arkusze kalkulacyjne
  • Matematyka szkoły podstawowej
  • Język obcy

Semestr III

  • Analiza matematyczna III
  • Geometria analityczna
  • Laboratorium z geometrii analitycznej dla nauczycieli
  • Statystyka opisowa dla nauczycieli
  • Programowanie wizualne dla nauczycieli
  • Pracownia matematyki szkoły podstawowej
  • Matematyka szkoły ponadpodstawowej
  • Język obcy
  • Socjologia młodzieży
  • Kultura języka i komunikacja interpersonalna

Semestr IV

  • Rachunek prawdopodobieństwa
  • Laboratorium z rachunku prawdopodobieństwa dla nauczycieli
  • Myślenie algorytmiczne i programowanie w nauczaniu matematyki
  • Pracownia matematyki szkoły ponadpodstawowej
  • Heurystyczne metody rozwiązywania zadań matematycznych
  • Pracownia popularyzacji matematyki
  • Proseminarium
  • Język obcy
  • Wychowanie fizyczne
  • Praktyka zawodowa

Moduły do wyboru:  Matematyka finansowa dla nauczycieli / Programowanie liniowe dla nauczycieli

Semestr V

  • Statystyka matematyczna
  • Laboratorium ze statystyki matematycznej dla nauczycieli
  • Rozwiązywanie problemów algorytmicznych
  • Edukacyjny projekt programistyczny
  • Zespołowy projekt edukacyjny

  • Pracownia zadań konkursowych z matematyki
  • Seminarium
  • Wychowanie fizyczne
  • Autoprezentacja i wystąpienia publiczne
  • Praktyka zawodowa

Moduły do wyboru:  Nierówności w analizie / Równania algebraiczne

Semestr VI

  • Równania różniczkowe zwyczajne
  • Laboratorium z równań różniczkowych dla nauczycieli
  • Nowoczesne wspieranie edukacji
  • Wybrane zastosowania matematyki
  • Matematyczne podstawy fizyki dla nauczycieli
  • Projektowanie korelacji międzyprzedmiotowych
  • Seminarium

Moduły do wyboru:  Przestrzenie metryczne / Teoria grafów