Czym wyróżnia się absolwent tego kierunku?
Pedagog opiekuńczy z przygotowaniem w zakresie profilaktyki uzależnień i socjoterapii to specjalista, który:
- łączy wiedzę pedagogiczną z praktycznymi umiejętnościami pracy wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej,
- rozumie mechanizmy rozwoju dzieci, młodzieży i młodych dorosłych,
- potrafi przeciwdziałać zagrożeniom i wspierać w sytuacjach trudnych,
- potrafi budować relacje oparte na zaufaniu i współpracy,
- zna skuteczne i aktualne metody wspierania rozwoju, profilaktyki i socjoterapii.
Gdzie możesz pracować?
Absolwenci tego kierunku znajdują zatrudnienie m.in. w:
- żłobkach i klubach dziecięcych,
- placówkach opiekuńczo-wychowawczych, socjalizacyjnych, interwencyjnych, rodzinnych i świetlicach środowiskowych,
- ośrodkach pomocy społecznej jako asystent rodziny,
- PCPR lub placówkach opiekuńczo-wychowawczych jako koordynator rodzinnej pieczy zastępczej,
- instytucjach prowadzących programy profilaktyczne,
- organizacjach pozarządowych działających na rzecz dzieci i młodzieży oraz rodziny,
- oraz jako osoba świadcząca specjalistyczne usługi opiekuńcze i społeczny kurator sądowy,
- dodatkowo Absolwenci, którzy ukończyli pełny 5-letni (3+2) cykl kształcenia na kierunku (mają przygotowanie pedagogiczne) mogą pracować:
- w przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych jako nauczyciel-pedagog,
- w świetlicach szkolnych, internatach, bursach, szkolnych schroniskach młodzieżowych jako nauczyciel-wychowawca.
- w poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz specjalistycznej jako pedagog,
- w placówkach oświatowo-wychowawczych (np.: pałace młodzieży, młodzieżowe domy kultury, międzyszkolne ośrodki sportowe, pozaszkolne placówki specjalistyczne) jako nauczyciel-pedagog/wychowawca/ socjoterapeuta
Dlaczego warto wybrać ten kierunek?
- Łączy wiedzę naukową z praktyką – przygotowuje do realnej pracy z młodzieżą w różnych środowiskach.
- Skupia się on w dużej mierze na wsparciu młodzieży powyżej 15. roku życia.
- Różnorodne treningi i warsztaty dają szansę na samorozwój oraz pozwalają na doskonalenie kompetencji wychowawczych i terapeutycznych, co przekłada się na efektywność w relacjach i pracy z innymi.
- Wyróżnia go nacisk na profilaktykę uzależnień i socjoterapię – obszary niezwykle ważne w pracy z młodzieżą we współczesnym świecie.
- Student uczy się, jak pomagać nie tylko nastolatkowi, ale i całej rodzinie.
- Przygotowuje się do pracy, która realnie zmienia życie drugiego człowieka.
- Realizując 5-letni cykl kształcenia na tym kierunku (3+2) otrzymujesz uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela-pedagoga zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U.2019, poz. 1450).
Warto studiować pedagogikę opiekuńczą z profilaktyką uzależnień i socjoterapią na UKW!
Jednostka prowadząca:
Wydział Pedagogiki
ul. J. K. Chodkiewicza 30, pokój 21 i 46
85-064 Bydgoszcz
tel. 52 34 19 308, 52 34 19 360
e-mail: inped@ukw.edu.pl
Podstawowe zasady:
Studia adresowane są do osób zainteresowanych nabyciem kwalifikacji zawodowych do pracy o charakterze opiekuńczym, wychowawczym i profilaktycznym z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi i dają możliwość rozwijania umiejętności w ramach zajęć warsztatowych i treningowych oraz szerokiej oferty praktyk.
Przyjęcie kandydatów na II rok studiów odbywać się będzie na podstawie rankingu sumy punktów:
- na dyplomie ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika opiekuńcza z profilaktyką uzależnień i socjoterapią – profil praktyczny, bądź kierunków pedagogika o zbliżonych efektach kierunkowych,
- średniej ocen z toku studiów potwierdzonej przez BOS danej uczelni,
- Liczby punktów uzyskanych z rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzającej szczególnie predyspozycje do studiowania na tym kierunku.
Rozmowa kwalifikacyjna dotyczy
- prezentacji siebie i samooceny potencjału osobistego do podjęcia pracy w zawodzie (analiza mocnych i słabych stron),
- motywacji do studiowania na kierunku,
- analizy wylosowanej trudnej sytuacji wychowawczej oraz zaproponowanie rozwiązań tej sytuacji.
Za rozmowę można uzyskać maksymalnie 45 punktów. Rozmowa jest zaliczona, jeżeli kandydat otrzyma za nią min. 20 pkt. Nieprzystąpienie kandydata do rozmowy kwalifikacyjnej lub nieuzyskanie wymaganej liczby punktów skutkuje niedopuszczeniem kandydata do dalszego postępowania rekrutacyjnego.
Studia adresowane są do absolwentów studiów wyższych kierunku pedagogika opiekuńcza z profilaktyką uzależnień i socjoterapią, pedagogika, pedagogika opiekuńcza, pedagogika z profilaktyką, pedagogika resocjalizacyjna, psychologia, którzy posiadają przygotowanie pedagogiczne w rozumieniu z §2, pkt. 2 Rozporządzenia MEN z dn. 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z dn. 24 sierpnia 2017 r. poz. 1575 z późn. zmianami) potwierdzone przez dziekanat macierzystej uczelni. Brak powyższego dokumentu, potwierdzającego przygotowanie pedagogiczne, skutkuje niedopuszczeniem kandydata do dalszego postępowania kwalifikacyjnego.
Semestr I
-
współczesne formy pomocy rodzinie zagrożonej
-
filozoficzne aspekty edukacji (e)
-
wybrane zagadnienia pedagogiki resocjalizacyjnej
-
etyczne i prawne aspekty pracy pedagoga z młodzieżą i dorosłymi (e)
-
biopsychospołeczne uwarunkowania rozwoju i zachowań ryzykownych młodzieży i młodych dorosłych
-
badania pedagogiczne w strategii ilościowej i analiza danych
-
trening intrapsychiczny
-
poradnictwo i doradztwo zawodowe dla młodzieży
-
teoria i metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z młodzieżą i młodymi dorosłymi w placówkach edukacyjnych
-
teoria i metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z młodzieżą i młodymi dorosłymi w placówkach socjalizacyjnych
-
teoria i metodyka pracy profilaktycznej z młodzieżą i młodymi dorosłymi
-
praktyka zawodowa - zajęcia profilaktyczne i socjoterapeutyczne
Semestr II
-
badania pedagogiczne w strategii jakościowej i analiza danych
-
metodyka pracy pedagoga w poradni psychologiczno-pedagogicznej
-
praktyka zawodowa - zajęcia profilaktyczne i socjoterapeutyczne
-
praktyka w placówkach oświatowych
-
seminarium magisterskie
Semestr III
-
teoria i metodyka pracy socjoterapeutycznej z młodzieżą
-
teoria i metodyka interwencji profilaktycznych wśród młodzieży z grup ryzyka / metody indywidualnej i środowiskowej pracy z młodzieżą zagrożoną niedostosowaniem społecznym
-
seminarium magisterskie
-
praktyka zawodowa - zajęcia profilaktyczne i socjoterapeutyczne
-
praktyka w placówkach oświatowych
-
praktyka w placówkach pozaoświatowych
Semestr IV
-
wybrane konteksty pedagogiki specjalnej
-
młodzież i młodzi dorośli we współczesnym świecie
-
neuropsychologiczne podstawy wspomagania rozwoju młodzieży i młodych dorosłych
-
interwencja kryzysowa
-
warsztat rozwoju kreatywności i krytycznego myślenia
-
warsztat rozwijania uważności
-
terapia skoncentrowana na rozwiązaniach
-
coaching w pracy pedagoga
-
terapia zaburzeń związanych z substancjami psychoaktywnymi dla młodzieży i dorosłych / terapia zaburzeń behawioralnych dla młodzieży i dorosłych (e)*
-
teoria i metodyka rozwiązywania konfliktów / trening zastępowania agresji*
-
seminarium magisterskie
*Przedmiot do wyboru dla całego rocznika.