* Kierunek zostanie uruchomiony po uzyskaniu zgody MNISW

Studia drugiego stopnia na kierunku Matematyka w edukacji adresowane są do osób, które ukończyły  studia pierwszego stopnia na kierunkach Matematyka w edukacji, Matematyka lub kierunkach pokrewnych.

Studia stanowią integralną część 5-letniego cyklu kształcenia nauczycieli matematyki, umożliwiając pogłębienie przygotowania merytorycznego z matematyki oraz uzupełniając je o przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne i dydaktyczne.

Studia wyposażają studenta w szereg dodatkowych praktycznych umiejętności wzbogacających warsztat pracy nowoczesnego nauczyciela matematyki i związanych z:

  • nauczaniem pogłębionych treści kształcenia wynikających z podstawy programowej z matematyki we wszystkich typach szkół realizowanym na przedmiotach matematycznych (np. Metody dowodzenia w matematyce szkolnej, Projekt edukacyjny I, Projekt edukacyjny II, Pracownia rozwiązywania zadań maturalnych),
  • nauczaniem zagadnień wykraczających poza podstawę programową z matematyki (np. Pracownia popularyzacji matematyki, Metodyka rozwiązywania zadań konkursowych, Matematyka w programie IB, Wybrane zagadnienia modelowania matematycznego),
  • pogłębieniem przygotowania do pracy zawodowej nauczyciela w zakresie wspierania typowych zadań zawodowych (np. Komputerowe wspomaganie edukacji, Przepisy prawa oświatowego, Metodologia badań dydaktycznych, Edukacja włączająca na lekcjach matematyki, Ocenianie i egzaminowanie z matematyki, Tutoring,
  • praktyką zawodową mającą charakter próbnej pracy nauczycielskiej studenta w szkole podstawowej oraz ponadpodstawowej, zakończonej superwizją nauczyciela-studenta, która wyraźnie wskaże jego mocne strony przygotowania nauczycielskiego oraz obszary wymagające poprawy.

Ponadto typowe przedmioty z przygotowania psychologiczno-pedagogicznego uzupełnione zostały o Laboratorium psychologiczne i Laboratorium pedagogiczne zintegrowane z realizacją praktyki psychologiczno-pedagogicznej. Podobnie Dydaktyka matematyki szkoły podstawowej i Dydaktyka matematyki szkoły ponadpodstawowej realizowane są w oparciu o obserwację rzeczywistości szkolnej.

Innowacyjność kierunku umożliwia studentowi zdobycie umiejętności pozwalających na personalizację prowadzonego procesu kształcenia, w tym na pracę z uczniami o specyficznych wymaganiach edukacyjnych i uczniami szczególnie uzdolnionymi. Kształtują nauczyciela-tutora wyposażonego w kompetencje efektywnej komunikacji, w tym oceniania formującego.

Gdzie możesz znaleźć pracę po Matematyce w edukacji na UKW?

Po ukończeniu studiów drugiego stopnia na kierunku Matematyka w edukacji możesz podjąć pracę jako nauczyciel matematyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych wszystkich typów oraz placówkach edukacyjnych.

Absolwent jest także gotów do podjęcia pracy w firmach, w których realizacja zadań zawodowych wymaga precyzji matematycznego myślenia.

Jaką ścieżkę rozwoju możesz wybrać po studiach drugiego stopnia na kierunku Matematyka w edukacji?

Możesz kontynuować naukę w szkole doktorskiej (dyscyplina matematyka). Jeżeli chcesz doskonalić swoje kompetencje zawodowe, to możesz skorzystać z bogatej oferty studiów podyplomowych będących formą kontynuacji edukacji wyższej.

Warto studiować matematykę w edukacji na UKW!

Jednostka prowadząca:

Instytut Matematyki
ul. Powstańców Wielkopolskich 2
85-090 Bydgoszcz
tel. +48 52 321 6166
email: imath@ukw.edu.pl

Absolwenci studiów wyższych kierunków Matematyka w edukacji, Matematyka.

O przyjęciu na studia decydować będzie w pierwszej kolejności ocena na dyplomie ukończenia studiów wyższych, w drugiej kolejności średnia ocen z toku studiów potwierdzona stosownym zaświadczeniem wydanym przez macierzystą uczelnię.

Absolwenci studiów wyższych kierunków pokrewnych.

Przyjęcie kandydatów na I rok studiów odbywać się będzie na podstawie wyniku egzaminu pisemnego z zakresu przedmiotów podstawowych właściwych dla studiów licencjackich kierunku matematyka, w szczególności z przygotowania merytorycznego do nauczania matematyki. Za egzamin pisemny można uzyskać maksymalnie 50 punktów. Egzamin wstępny jest zdany, jeśli kandydat uzyskał minimum 30 punktów.


Do egzaminu wstępnego mogą również przystąpić kandydaci, którzy ukończyli studia wyższe na kierunkach Matematyka w edukacji, Matematyka, ale uzyskana ocena na dyplomie nie gwarantuje, w ich przekonaniu, przyjęcia na studia drugiego stopnia na podstawie oceny na dyplomie.

Wykaz przedmiotów

Student może zgodnie ze swoimi zainteresowaniami budować swój plan studiów poprzez realizację modułów do wyboru, które zostają uruchamiane po osiągnięciu wymaganej liczby zapisanych studentów.

Semestr I

  • Algebra abstrakcyjna
  • Analiza zespolona
  • Geometria euklidesowa
  • Teoria miary i całki
  • Komputerowe wspomaganie edukacji
  • Metody dowodzenia w matematyce szkolnej
  • Przepisy prawa oświatowego
  • Historia matematyki
  • Podstawy dydaktyki
  • Wprowadzenie do psychologii
  • Wprowadzenie do pedagogiki

Semestr II

  • Teoria Galois
  • Projekt edukacyjny I
  • Proseminarium
  • Język obcy
  • Dydaktyka matematyki szkoły podstawowej
  • Psychologia szkolna
  • Laboratorium psychologiczne
  • Pedagogika szkolna
  • Laboratorium pedagogiczne
  • Praktyka psychologiczno - pedagogiczna

Moduły do wyboru:  Teoria gier / Topologia

Semestr III

  • Funkcje rzeczywiste
  • Analiza funkcjonalna
  • Metodologia badań dydaktycznych
  • Projekt edukacyjny II
  • Seminarium
  • Język obcy specjalistyczny
  • Emisja głosu
  • Dydaktyka matematyki szkoły ponadpodstawowej
  • Praktyka zawodowa w szkole podstawowej

Semestr IV

  • Edukacja włączająca na lekcjach matematyki
  • Ocenianie i egzaminowanie z matematyki
  • Pracownia popularyzacji matematyki
  • Metodyka rozwiązywania zadań konkursowych
  • Pracownia rozwiązywania zadań maturalnych
  • Seminarium
  • Tutoring
  • Praktyka zawodowa w szkole ponadpodstawowej

Moduły do wyboru:  Dodatkowe rozdziały analizy / Dodatkowe rozdziały algebry, Matematyka w programie IB / Wybrane zagadnienia modelowania matematycznego