Ucz się od najlepszych
Na Wydziale Edukacji Muzycznej kształcimy muzyków - wykonawców i dyrygentów prowadzących różnorodne zespoły muzyczne, animatorów kultury muzycznej oraz nauczycieli w zakresie szeroko pojętej edukacji muzycznej.Na UKW zdobędziesz wiedzę praktyczną i teoretyczną potrzebną do prowadzenia zajęć dydaktycznych i ogólnomuzycznych w szkolnictwie ogólnokształcącym na poziomie ponadpodstawowym. Ponadto absolwent, który zrealizował na studiach I i II stopnia pełny cykl kształcenia na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej obejmujący przygotowanie do wykonywania zawodu zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem dotyczącym standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, posiada kwalifikacje do nauczania przedmiotu muzyka w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Nasi studenci już na studiach zdobywają doświadczenie i obycie sceniczne, występują w zespołach muzycznych, tworzą Chór Akademicki, wyjeżdżają na międzynarodowe konkursy i festiwale. Niezwykle ważne jest to, że zajęcia na UKW prowadzą artyści (instrumentaliści, śpiewacy i wokaliści, dyrygenci, kompozytorzy) i naukowcy (z zakresu teorii, edukacji i animacji muzyki) z bogatym doświadczeniem pedagogicznym i scenicznym, koncertujący na cały świecie. To właśnie na UKW możesz uczyć się od najlepszych muzyków i praktyków.
Gdzie możesz znaleźć pracę po edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej II stopnia na UKW
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej ma na celu wykształcenie wykwalifikowanych nauczycieli, instrumentalistów i wokalistów, instruktorów i dyrygentów oraz animatorów kultury na potrzeby rynku pracy. Już od kilku lat notujemy wzrost zainteresowania nauką gry na instrumentach, a także nauką śpiewu i wspólnym muzykowaniem. Poziom gwarantujący sukces w branży muzycznej, zarówno zespołom jak i solistom zależy od jakości zdobytej w toku kształcenia wiedzy i umiejętności oraz poziomu wykształcenia nauczycieli oraz instruktorów.
Warto studiować edukację artystyczną w zakresie sztuki muzycznej II stopnia na UKW
Jednostka prowadząca:
Wydział Edukacji Muzycznej
ul. J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel. 52 34 19 275
e-mail: dyrygent@ukw.edu.pl
Podstawowe zasady
Studia przeznaczone są dla absolwentów studiów wyższych kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, jak i kierunków innych niż edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej.
Kandydaci na studia I i II stopnia mają prawo wyboru formy zdalnej lub stacjonarnej zdawania egzaminu wstępnego. Zasady ustalone są przez Radę Kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej.
Przyjęcie kandydatów na I rok studiów drugiego stopnia odbywać się będzie na podstawie wyniku egzaminu praktycznego, przeprowadzonego w formie zdalnej lub tradycyjnej (w siedzibie Uczelni),
Egzamin praktyczny w formie zdalnej – podstawą kwalifikacji będzie ocena przesłanych materiałów audio-video prezentującego zdolności i umiejętności muzyczne Kandydata.
Egzamin praktyczny jest sprawdzianem:
- jednej wymienionej sprawności do wyboru:
- gry na instrumencie (proponuje się wykonanie co najmniej dwóch utworów o zróżnicowanym charakterze);Proponuje się, aby kandydaci grający na fortepianie przygotowali sonatę lub sonatinę
(przynajmniej jedną część) lub utwór polifoniczny lub etiudę lub utwór dowolny, - śpiewu (wykonanie co najmniej dwóch utworów o zróżnicowanym charakterze, solo lub z akompaniamentem),
- lub dyrygowaniu dwóch utworów o zróżnicowanym charakterze.
- oraz sprawdzenie predyspozycji muzycznych:
- słuchu muzycznego - sprawdzian ten opiera się na śpiewaniu ćwiczeń zawartych w Solfeżu I – Józefa Karola Lasockiego,PWN,1975.
Obowiązuje 1 ćwiczenie (do wyboru) do zaśpiewania nazwami literowymi lub solmizacją wybrane z 4 ćwiczeń:
Ćw. 183, 270, 410, 632 - sprawności manualno-głosowej (proponuje się, aby kandydat przygotował utwór bądź utwory wokalne lub wokalno-instrumentalne tzn. z akompaniamentem). Jednocześnie sprawdzian ten zawiera w sobie elementy taktowania na 2, 3 i 4), Osoby, które w sprawności do wyboru wybrały śpiew wykonują również w tym zakresie przygotowany przez siebie utwór wokalny,
- poczucia rytmu i sprawności rytmicznej, sprawdzian ten opiera się przede wszystkim na odczytywaniu ćwiczeń rytmicznych zawartych w Solfeżu 1 – Józefa Karola Lasockiego,PWN,1975.
Obowiązuje 1 ćwiczenia do wykonania (wyklaskanie lub wystukanie rytmu) z proponowanych 4 ćwiczeń:
Ćw. 9, 37, 52, 59
materiały nutowe dostępne w załączniku Pobierz
Za każdą sprawność i umiejętność kandydat może uzyskać maksymalnie 10 punktów. Za egzamin praktyczny można uzyskać maksymalnie 40 punktów. Egzamin jest zdany, jeśli kandydat uzyskał co najmniej 24 punkty, nie mniej niż 6 za każdą sprawność i umiejętność muzyczną.
Wymogi techniczne nagrań:
- nazwa pliku powinna zawierać nazwisko, imię i kierunek w formacie: nazwisko_imie_muzyka2
- do nagrania możliwe jest wszelkich urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk: kamera, aparat fotograficzny, komputer, telefon, tablet, itp.
- materiał video musi posiadać minimalną rozdzielczość 720p, powinien być zakodowany w jednym z popularnych kodeków i przygotowany do odtwarzania w Windows Media Player
- wielkość pliku w całości nie może być większa niż 1GB
- ścieżka audio powinna być w jakości, która umożliwi komisji egzaminacyjnej wychwycenie szczegółów prezentacji muzycznej.
- sylwetka wykonawcy nagrania powinna być dobrze widoczna i oświetlona
- pomieszczenie, w którym dokonywane jest nagranie, powinno być dobrze oświetlone
- komisja egzaminacyjna nie ponosi odpowiedzialności za błędy techniczne nadesłanego materiału muzycznego, które mogą uniemożliwić jego odtworzenie
Pliki audio-video należy przesłać za pośrednictwem platformy WeTransfer, a wygenerowany link umieścić w korespondencji mailowej zaadresowanej: dyrygent@ukw.edu.pl
Po otrzymaniu plików Kandydat otrzyma potwierdzenie ich odbioru na podany adres e-mail.
Egzamin praktyczny w formie tradycyjnej - w siedzibie Uczelni
Egzamin praktyczny jest sprawdzianem:
- jednej wymienionej sprawności do wyboru:
- gry na instrumencie (proponuje się wykonanie co najmniej dwóch utworów o zróżnicowanym charakterze);Proponuje się, aby kandydaci grający na fortepianie przygotowali sonatę lub sonatinę (przynajmniej jedną część) lub utwór polifoniczny lub etiudę lub utwór dowolny,
- śpiewu (wykonanie co najmniej dwóch utworów o zróżnicowanym charakterze, solo lub z akompaniamentem),
- lub dyrygowaniu dwóch utworów o zróżnicowanym charakterze.
- UWAGA! Kandydaci na studia: instrumenty inne niż fortepian, inne urządzenia muzyczne np. wzmacniacze do gitar i głosu, mikrofony oraz osoby akompaniatorów kandydaci zapewniają we własnym zakresie. W razie jakichkolwiek wątpliwości bądź zapytań bardzo prosimy o kontakt z Wydziałem Edukacji Muzycznej.
- oraz sprawdzenie predyspozycji muzycznych:
- słuchu muzycznego - sprawdzian ten opiera się na śpiewaniu ćwiczeń zawartych w Solfeżu I – Józefa Karola Lasockiego, PWN,1975.
Obowiązuje 1 ćwiczenie (do wyboru) do zaśpiewania nazwami literowymi lub solmizacją wybrane z 4 ćwiczeń:
Ćw. 183, 270, 410, 632 - sprawności manualno-głosowej (proponuje się, aby kandydat przygotował utwór bądź utwory wokalne lub wokalno-instrumentalne tzn. z akompaniamentem). Jednocześnie sprawdzian ten zawiera w sobie elementy taktowania na 2, 3 i 4), Osoby, które w sprawności do wyboru wybrały śpiew wykonują również w tym zakresie przygotowany przez siebie utwór wokalny,
- poczucia rytmu i sprawności rytmicznej, sprawdzian ten opiera się przede wszystkim na odczytywaniu ćwiczeń rytmicznych zawartych w Solfeżu 1 – Józefa Karola Lasockiego,PWN,1975.
Obowiązuje 1 ćwiczenia do wykonania (wyklaskanie lub wystukanie rytmu) z proponowanych 4 ćwiczeń:
Ćw. 9, 37, 52, 59
materiały nutowe dostępne w załączniku Pobierz
Za każdą sprawność i umiejętność kandydat może uzyskać maksymalnie 10 punktów. Za egzamin praktyczny można uzyskać maksymalnie 40 punktów. Egzamin jest zdany, jeśli kandydat uzyskał co najmniej 24 punkty, nie mniej niż 6 za każdą sprawność i umiejętność muzyczną.
Studia II stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej realizują wybrane komponenty kształcenia nauczycielskiego. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 lipca 2019 roku w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (dz.U.2019, poz.1450 z późn.zm.) jedynie absolwenci studiów I stopnia na ww. kierunku, po ukończeniu ww. studiów II st. otrzymują pełne uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela.
Kandydaci ze „starą maturą” Pobierz
Kandydaci z Dyplomem Międzynarodowej Matury (IB) Pobierz
Lista przedmiotów 2025/2026
I semestr
Moduły zajęć z zakresu nauk podstawowych
- Fortepian z nauka akompaniamentu
- Kształcenie słuchu
- Historia muzyki i technik kompozytorskich
- Propedeutyka kompozycji i aranżacji na szkolne zespoły muzyczne w szkolnictwie ponadpodstawowym
- Zespół wokalny
- Emisja zbiorowa
- Chór
- Dyrygowanie z czytaniem partytur
- Szkolne zespoły muzyczne w szkolnictwie ponadpodstawowym
- Muzykowanie zespołowe
- Metodologia badań z techniką pisania pracy magisterskiej
- Szkolenie BHP
- Szkolenie biblioteczne
- Planowanie kariery zawodowej
II semestr
Moduły zajęć z zakresu nauk podstawowych
- Fortepian z nauka akompaniamentu
- Kształcenie słuchu
- Chór
- Dyrygowanie z czytaniem partytur
- Seminarium magisterskie
- Język obcy
Moduły zajęć specjalnościowych (specjalizacyjnych) / bloki zajęć do wyboru prowadzenie zespołów muzycznych z animacją w kulturze
- Śpiew/instrument
- Podstawy improwizacji i harmonia praktyczna
- Animacja kultury muzycznej
Moduły zajęć specjalnościowych (specjalizacyjnych) / bloki zajęć do wyboru prowadzenie zespołów muzycznych
- Prowadzenie form wokalno-instrumentalnych
- Instrumentacja z instrumentoznawstwem
- Animacja w amatorskim ruchu artystycznym
Moduły kształcenia nauczycielskiego – edukacja muzyczna
- Psychologia muzyki w edukacji
- Pedagogika muzyki w edukacji
Moduły zajęć z obszarów nauk humanistycznych i społecznych
- Instytucje kultury muzycznej
- Edukacja kulturalna
Praktyka pedagogiczna w zakresie przygotowania pedagogiczno-psychologicznego
Semestr III
Moduły zajęć z zakresu nauk podstawowych
- Fortepian z nauka akompaniamentu
- Chór
- Seminarium magisterskie
- Język obcy specjalistyczny
Moduły zajęć specjalnościowych (specjalizacyjnych) / bloki zajęć do wyboru prowadzenie zespołów muzycznych z animacją w kulturze
- Śpiew/instrument
- Prowadzenie zespołów muzycznych
- Propedeutyka kompozycji i aranżacji muzyki z home recording
- Podstawy improwizacji i harmonia praktyczna
- Artystyczne projekty animacyjne
- Zarządzanie i marketing w kulturze muzycznej
- Impresariat artystyczny i marka w kulturze
- Zespoły muzyki estradowej
Moduły zajęć specjalnościowych (specjalizacyjnych) / bloki zajęć do wyboru prowadzenie zespołów muzycznych
- Prowadzenie form wokalno-instrumentalnych
- Czytanie partytur
- Promocja i ochrona dziedzictwa kulturowego
- Instrumentacja z instrumentoznawstwem
- Harmonia z elementami akompaniamentu
- Prelekcja i krytyka muzyczna
- Muzykoterapia receptywna
- Zespoły muzyki estradowej
Moduły kształcenia nauczycielskiego - Edukacja muzyczna
- Metodyka muzyki w szkolnictwie ogólnokształcącym
Moduły zajęć z obszaru nauk humanistycznych i społecznych
- Warsztaty muzyczne z elementami komunikacji społecznej
Praktyka pedagogiczna w zakresie Metodyki muzyki w szkolnictwie ogólnokształcącym
Semestr IV
Moduły zajęć z zakresu nauk podstawowych
- Chór
- Aspekty prawne zawodu nauczyciela i muzyka
- Seminarium magisterskie
Moduły zajęć specjalnościowych (specjalizacyjnych) / bloki zajęć do wyboru prowadzenie zespołów muzycznych z animacją w kulturze
- Śpiew/instrument
- Prowadzenie zespołów muzycznych
- Podstawy improwizacji i harmonia praktyczna
- Artystyczne projekty animacyjne
- Zarządzanie i marketing w kulturze muzycznej
- Impresariat artystyczny i marka w kulturze
- Zespoły muzyki estradowej
Moduły zajęć specjalnościowych (specjalizacyjnych) / bloki zajęć do wyboru prowadzenie zespołów muzycznych
- Prowadzenie form wokalno-instrumentalnych
- Czytanie partytur
- Instrumentacja z instrumentoznawstwem
- Harmonia z elementami akompaniamentu
- Prelekcja i krytyka muzyczna
- Muzykoterapia receptywna
- Zespoły muzyki estradowej
Moduły kształcenia nauczycielskiego – edukacja muzyczna
- Metodyka muzyki zajęć artystycznych i dodatkowych
Praktyka pedagogiczna w zakresie Metodyki muzyki na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych