Opis kierunku
Absolwent jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia jest przygotowany do wykonywania zawodu psychologa, a w szczególności działań psychologicznych związanych z diagnozą, opiniowaniem, orzekaniem, jak również udzielaniem pomocy psychologicznej jednostkom oraz grupom społecznym. Absolwent psychologii jest przygotowany również do samodzielnego lub zespołowego prowadzenia prac naukowo-badawczych i prac rozwojowych w dziedzinie psychologii. (USTAWA z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów, Dz. U. Nr 73, poz. 763, z późn. zm.).
Osoby zainteresowane rozwojem – zarówno własnym, jak i innych osób – mają szansę przyjrzeć się możliwościom i zagrożeniom rozwoju człowieka w ciągu życia, zarówno w obszarze poznawczym, emocjonalno-społecznym jak i osobowościowym.
Absolwent psychologii nabywa podstawy teoretyczne wiedzy psychologicznej, jak również zdobywa umiejętności praktyczne umożliwiające zrozumienie złożonych mechanizmów funkcjonowania i rozwoju człowieka. Przejawia wrażliwość etyczną i odpowiedzialność w wykonywaniu zawodu zaufania publicznego. Aktywność zawodowa psychologa-absolwenta UKW może obejmować szeroki zakres działań związanych m.in. z ochroną zdrowia psychicznego, profilaktyką, rehabilitacją, opieką społeczną, oświatą, poradnictwem rodzinnym lub zawodowym, biznesem, sportem, sztuką, mediami czy polityką. W niektórych dziedzinach działalności psychologicznej, oprócz ukończenia jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia, stawiane są dodatkowe wymagania związane np. z określonym stażem pracy, ukończeniem studiów podyplomowych, kursów kwalifikacyjnych, uzyskaniem certyfikatów czy specjalizacji.
Potencjalne miejsca pracy
Absolwent psychologii może ubiegać się o zatrudnienie w charakterze psychologa w placówkach ochrony zdrowia, wymiaru sprawiedliwości, opieki społecznej, w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, szkołach oraz innych placówkach oświatowych, a także w przedsiębiorstwach i firmach szkoleniowych, reklamowych lub rekrutacyjnych, jak również w urzędach państwowych i samorządowych.
Ponadto Absolwent może podjąć działalność gospodarczą. Może również kontynuować edukację w Szkole Doktorskiej.
Warto studiować psychologię na UKW
Jednostka prowadząca:
Wydział Psychologii
ul. Leopolda Staffa 1
85-867 Bydgoszcz
+48 52 37 08 402
e-mail: psyche@ukw.edu.pl
Podstawowe zasady
-
Przyjęcie kandydatów na I rok studiów odbywać się będzie na podstawie rankingu średniej ocen (punktów) uzyskanej z części pisemnej na egzaminie maturalnym („nowa matura”, matura międzynarodowa) lub na egzaminie dojrzałości („stara matura”). Ocenom ze świadectwa dojrzałości uwzględnianym w procesie kwalifikacji przyznaje się liczbę punktów wg § 3 Uchwały.
-
Jeżeli kandydat na egzaminie maturalnym lub na egzaminie dojrzałości zdawał biologię to liczbę przyznanych punktów za wymieniony przedmiot podwyższa się o 20%.
- Wynik końcowy uzyskany przez kandydata w postępowaniu kwalifikacyjnym jest wyrażany w punktach i podawany z dokładnością do trzeciego miejsca po przecinku.
-
Na podstawie § 3 Uchwały Senatu UKW Nr 22/2022/2023 z dnia 28 marca 2023 roku Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w postępowaniu kwalifikacyjnym na studia pierwszego stopnia i jednolite studia magisterskie stosuje się następujące zasady.
Naliczanie punktów dla różnych typów matur
Kandydaci z "nową maturą"
- Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów z części pisemnej na świadectwie dojrzałości. Do obliczenia średniej i uzyskania punktów rankingowych wlicza się język polski, język obcy zdawany na poziomie obowiązkowym i od 1 do 3 przedmiotów dodatkowych, gdzie od 2010 roku jako jeden z przedmiotów dodatkowych obowiązkowo uwzględniana jest matematyka
- Kandydatowi przyznaje się liczbę punktów odpowiadającą punktom procentowym uzyskanym z egzaminu maturalnego z poziomu rozszerzonego (z wagą 1,0) lub z poziomu podstawowego (z wagą 0,8) np. za uzyskany wynik 75% przyznaje się kandydatowi:
- 75 pkt na poziomie rozszerzonym,
- 60 pkt na poziomie podstawowym (0,8 x 75 = 60 pkt).
- W przypadku kandydatów, którzy na egzaminie maturalnym zdawali przedmioty dodatkowe do średniej arytmetycznej wlicza się tylko te przedmioty, za które kandydat uzyskał wyższą lub równą liczbę punktów od średniej z punktów przyznanych za przedmioty obowiązkowe.
- Absolwentom szkół lub oddziałów dwujęzycznych za zdawany na egzaminie maturalnym język obcy nowożytny przyznaje się za poziom podstawowy maksymalną liczbę punktów (100%).
Kandydaci ze „starą maturą”
Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów przyznanych za oceny z egzaminu dojrzałości.
Za ocenę z danego przedmiotu przyznaje się liczbę punktów podaną w tabeli:
Stara matura | |||
Skala ocen 1 - 6 | Skala ocen 2 - 5 | ||
Ocena | Liczba przyznanych punktów | Ocena | Liczba przyznanych punktów |
6 | 100 | 5 | 100 |
5 | 83 | 4 | 75 |
4 | 65 | 3 | 50 |
3 | 48 | - | - |
2 | 30 | - | - |
Stara matura | |
Skala ocen 1 - 6 | |
Ocena | Liczba przyznanych punktów |
6 | 100 |
5 | 83 |
4 | 65 |
3 | 48 |
2 | 30 |
Skala ocen 2 - 5 | |
Ocena | Liczba przyznanych punktów |
5 | 100 |
4 | 75 |
3 | 50 |
- | - |
- | - |
Kandydaci z Dyplomem Międzynarodowej Matury (IB)
Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów przyznanych za oceny na dyplomie.
Za ocenę z danego przedmiotu przyznaje się liczbę punktów podaną w tabeli:
Matura międzynarodowa | |||
Poziom niższy (SL) | Poziom wyższy (HL) | ||
Wynik na dyplomie | Liczba przyznanych punktów | Wynik na dyplomie | Liczba przyznanych punktów |
7 | 80 | 7 | 100 |
6 | 71 | 6 | 86 |
5 | 61 | 5 | 72 |
4 | 52 | 4 | 58 |
3 | 43 | 3 | 44 |
2 | 33 | 2 | 30 |
1 | 24 | - | - |
Matura międzynarodowa | |
Poziom niższy (SL) | |
Wynik na dyplomie | Liczba przyznanych punktów |
7 | 80 |
6 | 71 |
5 | 61 |
4 | 52 |
3 | 43 |
2 | 33 |
1 | 24 |
Poziom wyższy (HL) | |
Wynik na dyplomie | Liczba przyznanych punktów |
7 | 100 |
6 | 86 |
5 | 72 |
4 | 58 |
3 | 44 |
2 | 30 |
- | - |
I semestr
- Filozofia z elementami logiki
- Biologiczne podstawy zachowania
- Wprowadzenie do psychologii i historii myśli psychologicznej
- Proseminarium z psychologii ogólnej
- Procesy poznawcze
- Percepcja i uwaga
- Trening umiejętności społecznych
- Technologie informatyczne
- Język obcy
II semestr
- Socjologia
- Genetyka zachowania
- Metodologia badań psychologicznych
- Podstawy statystyki
- Procesy poznawcze:
- Myślenie, pamięć , uczenie
- Emocje i motywacje
- Język obcy
III semestr
- Osobowość
- Psychologia różnic indywidualnych
- Diagnoza psychologiczna
- Język obcy
- Seminarium monograficzne-teoretyczne
- Seminarium monograficzne-empiryczne
- Wykład monograficzny
- Wykład fakultatywny uczelniany
IV semestr
- Psychologia rozwoju człowieka
- Metody badania procesów poznawczych
- Badanie różnic indywidualnych w praktyce
- Psychopatologia
- Język obcy
- Wychowanie fizyczne
- Seminarium monograficzne-teoretyczne
- Seminarium monograficzne-empiryczne
- Wykład monograficzny
V semestr
- Psychologia społeczna
- Metody badania osobowości
- Pomoc psychologiczna
- Psychologia wychowawcza
- Psychologia rehabilitacyjna
- Psychologia kliniczna
- Seminarium monograficzne-empiryczne
- Wykład monograficzny
- Język obcy
- Wychowanie fizyczne
VI semestr
- Statystyka zaawansowana
- Psychometria
- Metody badania osobowości
- Metody badania zachowań społecznych
- Metody badania rozwoju
- Psychologia pracy i organizacji
- Psychologia zdrowia
- Psychologia kliniczna
- Język obcy specjalistyczny
VII semestr
- Psychiatria z elementami neurologii
- Seminarium magisterskie
- Seminarium monograficzne-empiryczne
- Moduł kształcenia specjalnościowego (do wyboru) - psychologia kliniczna
- Współczesne teorie zaburzeń psychicznych
- Psychoterapia
- Psychologia kliniczna dziecka
- Psychologia kliniczna adolescenta
- Psychologia kliniczna dorosłego
- Moduł kształcenia specjalnościowego (do wyboru) - psychologia społeczna
- Analiza i animacja środowisk lokalnych
- Metody badań w psychologii społecznej
- Psychologia komunikacji społecznej
- Kształtowanie tożsamości społecznej
- Rozwiązywanie konfliktów społecznych
- Moduł kształcenia specjalnościowego (do wyboru) - psychologia wspomagania rozwoju
- Wspomaganie rozwoju osób starszych
- Metody pracy psychologicznej z rodziną
- Metody diagnozy i rozwiązywania konfliktów społecznych
- Metody psychostymulacji umiejętności twórczych
- Moduł kształcenia specjalnościowego (do wyboru) - psychologia zdrowia i rehabilitacji
- Psychologia zdrowia i choroby
- Wybrane problemy psychologii rehabilitacyjnej
- Diagnoza i rehabilitacja neuropsychologiczna
VIII semestr
- Neuropsychologia
- Seminarium magisterskie
- Teoretyczny kurs rozszerzający
- Wykład monograficzny
- Moduł kształcenia specjalnościowego (do wyboru) - psychologia kliniczna
- Społeczna psychologia kliniczna
- Psychologia kliniczna dziecka
- Psychologia kliniczna adolescenta
- Psychologia kliniczna dorosłego
- Moduł kształcenia specjalnościowego (do wyboru) - psychologia społeczna
- Psychologia reklamy i mediów
- Elementy psychologii politycznej
- Trening zachowań społecznych
- Patologia życia społecznego
- Moduł kształcenia specjalnościowego (do wyboru) - psychologia wspomagania rozwoju
- Interwencja psychologiczna w rozwiązywaniu problemów rozwojowych
- Muzykoterapia jako metoda wspomagania rozwoju
- Specyficzne problemy rozwoju osób chorych somatycznie
- Trening umiejętności wychowawczych
- Metody wspomagania rozwoju małego dziecka
- Moduł kształcenia specjalnościowego (do wyboru) - psychologia zdrowia i rehabilitacji
- Pomoc psychologiczna
- Propedeutyka medycyny
- Psychoonkologia
IX semestr
- Etyka zawodu psychologa
- Seminarium magisterskie
- Moduł kształcenia specjalnościowego ( do wyboru) - psychologia kliniczna
- Psychosomatyka
- Zajęcia warsztatowo-terenowe
- Zaawansowana diagnoza kliniczna
- Komunikacja kliniczna
- Moduł kształcenia specjalnościowego (do wyboru) - psychologia społeczna
- Psychospołeczne podstawy marketingu i zachowań konsumenckich
- Elementy psychologii zarządzania i organizacji
- Profilaktyka patologii społecznych
- Moduł kształcenia specjalnościowego (do wyboru) - psychologia wspomagania rozwoju
- Metody diagnozy potencjału zawodowego
- Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
- Modele wspomagania rozwoju
- Moduł kształcenia specjalnościowego (do wyboru) - psychologia zdrowia i rehabilitacji
- Psychokardiologia
- Badania w działaniu
- Psychologia dziecka przewlekle chorego somatycznie
- Wykład monograficzny
X semestr
- Seminarium magisterskie
- Wykład monograficzny
- Moduł kształcenia specjalnościowego (do wyboru) - psychologia kliniczna
- Konwersatorium kliniczne
- Psychologia sądowa
- Moduł kształcenia specjalnościowego (do wyboru) - psychologia społeczna
- Ćwiczenia terenowe
- Psychologia wojskowa
- Public relations
- Moduł kształcenia specjalnościowego (do wyboru) - psychologia wspomagania rozwoju
- Coaching jako metoda wspomagania rozwoju zawodowego
- Specyficzne trudności w uczeniu się - diagnoza i terapia
- Wspomagania rozwoju w procesie dydaktyczno-wychowawczym
- Moduł kształcenia specjalnościowego (do wyboru) - psychologia zdrowia i rehabilitacji
- Muzykoterapia
- Gerontopsychologia
- Badania w działaniu
Studentom psychologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego proponowane są następujące moduły specjalnościowe, które wybierane są po trzecim roku studiów:
- psychologia kliniczna,
- psychologia społeczna stosowana
- psychologia w biznesie,
- psychologia wspomagania rozwoju,
- psychologia zdrowia i rehabilitacji.
Każdy moduł specjalnościowy posiada swoje plany i programy studiów. Istotą jest pogłębienie wiedzy z określonej subdyscypliny i kompetencji praktycznych.
Z uwagi na to, że wybór modułu specjalnościowego odbywa się pod koniec III roku studiów, oferta w tym zakresie może ulec zmianie.
Studenci kierunku psychologia mają możliwość uzyskania przygotowania pedagogicznego w rozumieniu §1, p.3 Rozporządzenia MEN z dnia 12.03.2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (…) (Dz.U. nr 50, poz. 400 z późn. zm.) w ramach dodatkowego, częściowo odpłatnego modułu przygotowania pedagogicznego, realizowanego po III roku studiów.
Studentom psychologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego proponowane są następujące moduły specjalnościowe, które wybierane są pod koniec trzeciego roku studiów:
- Psychologia kliniczna. Celem modułu jest zapoznanie się studentów z psychologią kliniczną jako dziedziną zastosowań psychologii w stosunku do dzieci z zaburzeniami rozwoju i ich rodzin oraz osób dorosłych chorych psychicznie, neurologicznie, somatycznie oraz z tzw. problemami osobistymi. Studenci opanowują podstawowe umiejętności dotyczące kontaktu klinicznego, wyboru metod diagnostyki, różnych form psychoterapii wobec jednostki i otoczenia społecznego. Zdobywają doświadczenie w wykorzystaniu wiedzy teoretycznej, wywodzącej się z różnych nurtów psychologii (m.in. psychoanalizy, podejścia poznawczo-behawioralnego, humanistyczno-egzystencjalnego, systemowego, integracyjnego) do analizy funkcjonowania jednostki, rodziny i instytucji. Absolwent tego modułu może znaleźć zatrudnienie m.in. w instytucjach ochrony zdrowia psychicznego (poradnie, szpitale, w tym szpitale /oddziały psychiatryczne, oddziały neurologiczne), pomocy społecznej, pomocy dzieciom i rodzinom, fundacjach zajmujących się pomocą osobom z zaburzeniami psychicznymi.
- Psychologia zdrowia i rehabilitacji. Celem modułu jest zapoznanie się studentów z psychologią zdrowia i psychologią rehabilitacji jako dziedziną zastosowań psychologii w stosunku do dorosłych i dzieci chorych somatycznie oraz osób z niepełnosprawnością. Studenci opanowują podstawowe umiejętności dotyczące kontaktu klinicznego, wyboru metod diagnostyki, terapii i innych form terapii psychologicznej wobec jednostki i otoczenia społecznego. Zdobywają doświadczenie w wykorzystaniu wiedzy teoretycznej, wywodzącej się z różnych nurtów psychologii (psychoanalizy, teorii uczenia się, interakcjonizmu, teorii poznawczych, systemowych itd.) do analizy funkcjonowania jednostki, rodziny i instytucji. Student kończący ten moduł znajdzie pracę w instytucjach służby zdrowia (szpitalach, klinikach, gabinetach) - leczniczych, sanatoryjnych, rehabilitacyjnych, a także - urzędach państwowych i samorządowych oraz organizacjach pozarządowych i fundacjach zajmujących się pomocą społeczną.
- Psychologia społeczna. Moduł przygotowuje do diagnozy i rozwiązywania problemów przystosowania do życia w społeczeństwie i organizacji życia społecznego. Celem jest poznanie mechanizmów i prawidłowości funkcjonowania społecznego jednostek i grup, w tym rodziny jako małej grupy społecznej oraz możliwości zastosowania tej wiedzy w praktyce. Doskonalone są umiejętności i kompetencje przydatne do radzenia sobie ze zdarzeniami kryzysowymi, prowadzenia negocjacji, zarządzania organizacją, rozwiązywania konfliktów w środowisku zawodowym, szkolnym, rodzinnym, w profilaktyce patologii społecznych i resocjalizacji. Absolwent przygotowany jest teoretycznie i praktycznie do prowadzenia działań badawczych i diagnostycznych oraz udzielania pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów społecznych w szerokim zakresie, w tym do prowadzenia badań nad zachowaniami społecznymi na zlecenie instytucji rządowych i samorządowych, organizacji pozarządowych, biznesu i mediów. Ponadto ma szansę znaleźć pracę w - firmach szkoleniowych, działach HR (human resources), firmach rekrutacyjnych, w sektorze marketingu, reklamy i public relations, firmach prowadzących badania rynku.
- Psychologia wspomagania rozwoju. Moduł przygotowuje studenta do pracy psychologicznej w następujących obszarach praktyki zawodowej: wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny (tzw. WWR); praca psychologiczna z rodziną z problemami wychowawczymi; edukacja rozwijająca i specyficzne trudności w uczeniu się; wspomaganie zdrowych osób dorosłych w rozwoju osobistym i zawodowym; wspomaganie rozwoju osób starszych i chorych somatycznie. Absolwent modułu posiada kompetencje w zakresie diagnozy psychologicznej i projektowania specyficznych oddziaływań o charakterze psychostymulacyjnym i psychokorekcyjnym w oparciu o wybrane metody wspomagania rozwoju. Absolwent jest przygotowany do samodzielnej praktyki psychologicznej i współpracy w ramach zespołów interdyscyplinarnych. Zatrudnienie znajdzie m.in. w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i oświacie (po uzyskaniu dodatkowych kwalifikacji), placówkach opiekuńczo-wychowawczych, ośrodkach realizujących poradnictwo indywidualne i rodzinne, placówkach zajmujących się rozwojem osobistym i doradztwem zawodowym, ośrodkach pracy z osobami starszymi i innych.
- Psychologia w biznesie. Celem modułu jest zapoznanie oraz pogłębienie wiedzy studentów na temat mechanizmów funkcjonowania w roli zawodowej. Kształcenie obejmuje modele, prawidłowości, kompetencje diagnostyczne i rozwiązywanie konkretnych zadań praktycznych istotnych w zarządzaniu ludźmi oraz zarządzaniu sobą w karierze zawodowej. Absolwent modułu psychologia w biznesie ma kompetencje do realizacji zadań badawczych i diagnostycznych związanych z funkcjonowaniem zawodowym pracownika oraz w procesach zarządczych w organizacjach biznesowych. Potrafi przeprowadzić rekrutację i selekcję na stanowiska pracy, ocenić efektywność pracownika, profesjonalnie wspierać w decyzjach kariery, w podtrzymaniu dobrostanu psychicznego, rozwiązywaniu konfliktów i umiejętnościach współpracy w zespole pracowniczym. Absolwent tego modułu potrafi doradzić menadżerowi, jaki wprowadzać zmianę w organizacji, skutecznie negocjować, motywować do pracy i efektywnie kierować zespołem pracowniczym także zróżnicowanym demograficznie i kulturowo.
Z uwagi na to, że wybór modułu specjalnościowego odbywa się pod koniec III roku studiów, oferta w tym zakresie może ulec zmianie.