Studia stacjonarne (dzienne) | za darmo! |
Studia niestacjonarne (zaoczne) | 1900 zł za semestr |
Studia jednolite magisterskie trwają | 5 lat |
Studia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna są 5-letnimi jednolitymi studiami magisterskimi o profilu praktycznym. Są skierowane do osób posiadających wykształcenie średnie. Studia są odpowiedzią na pilne wyzwania w zakresie przygotowania nauczycieli wczesnej edukacji, którzy powinni dysponować rozwiniętymi kompetencjami zarówno w zakresie wiedzy i umiejętności wynikających z profesjonalizacji zawodu, a także kompetencjami kształtowania relacji w pracy z dzieckiem. Studia kończą się tytułem magistra.
Absolwenci nabędą uprawnienia pedagogiczne w rozumieniu Rozp. MEN z dnia z dnia 1.08.2017 r.(Dz.U.2017.1575) i uzyskują pełne kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i nauczyciela klas I-III szkoły podstawowej. Mają też możliwość założyć własną placówkę oświatowo-wychowawczą po spełnieniu warunków przewidzianych aktualnie obowiązującym prawem.
1.1 Podstawy pedagogiki
W ramach modułu student uzyska kluczowe dla przyszłych nauczycieli umiejętności obejmujące rozumienie podstawowych kategorii pedagogiki. Poznanie podstaw teoretycznych oraz współczesnych modeli i dyskursów pedagogicznych stanie się podstawą do kształtowania krytycznej refleksji, budowania profesjonalnego osądu i rozwijania abstrakcyjnego myślenia oraz rozumienia istoty bycia dobrym nauczycielem.
1.2 Podstawy pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Student uzyska wiedzę pedagogiczną potrzebną w codziennej praktyce edukacyjnej w przedszkolu i szkole. Nabędzie umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z różnych dyscyplin powiązanych z pedagogiką przedszkolną i wczesnoszkolną do rozwiązywania problemów wychowawczych, pomocy rodzicom w wychowaniu dzieci oraz tworzeniu sytuacji edukacyjnych sprzyjających rozwojowi dziecka.
1.3 Podstawy psychologii dla nauczycieli
Student pozna strukturę i funkcję podstawowych procesów psychicznych, szczególnie rozwój oraz zadania rozwojowe dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Zrozumienie psychologicznych podstaw pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej pomorze przyszłym nauczycielom w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu współczesnych problemów edukacji, dokonywaniu rekonstrukcji psychologicznych wymiarów procesów rozwojowych, pokonywaniu barier i trudności wychowawczych, budowaniu świadomości społecznej oraz rozumieniu mechanizmów kształtowania osobowości dziecka. Student nabędzie umiejętność identyfikacji i budowania strategii pokonywania trudności oraz zarządzania stresem.
2.1 Podstawy edukacji
Student posiądzie interdyscyplinarną i zinterioryzowaną wiedzę i umiejętności o charakterze profesjonalnym umożliwiającą mu realizację skutecznej i efektywnej pracy pedagogicznej w zakresie podstaw edukacji matematycznej, społeczno – przyrodniczej, informatycznej, plastycznej, muzycznej, technicznej, wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej
2.2 Podstawy dydaktyki
Student nabywa kompetencje niezbędne do prowadzenia autonomicznej i odpowiedzialnej pracy dydaktycznej, wyrażającej się w procesach nauczania – uczenia się oraz umiejętności projektowania działań edukacyjnych na podstawie dokonywanej diagnozy, kontroli i oceny z zastosowaniem skutecznych zasad, metod i technik pracy z dzieckiem. Student będzie potrafił wskazać sposoby przekształcania procesu edukacji szkolnej, określić warunki właściwego osiągania celów oraz formułować reguły metodyczne poprawnej pracy nauczyciela -refleksyjnego praktyka.
2.3 Sposoby wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
Student nabywa niezbędną wiedzę wykorzystywaną w codziennej pracy nauczyciela do efektywnego wspierania integralnego rozwoju dziecka oraz udzielania pomocy rodzicom. Poznane, różnorodne modele ujmowania procesu wspierania rozwoju dziecka student wykorzysta do organizowania optymalnego środowiska edukacyjnego dziecka w przedszkolu i projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych.
2.4 Metodyka poszczególnych typów edukacji z uwzględnieniem sposobów integrowania wiedzy i umiejętności dzieci/uczniów
Student, poprzez poznanie poszczególnych typów metodyk potrafi w sposób zintegrowany opracowywać i stosować w praktyce spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na zaspakajanie indywidulanych potrzeb wychowanka w zakresie edukacji polonistycznej, matematycznej, społeczno – przyrodniczej, informatycznej i posługiwania się technologią informatyczno – komunikacyjną, plastycznej, muzycznej, technicznej, wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej.
Student nabędzie umiejętność scharakteryzowania i zdiagnozowania dzieci/ uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz projektowania dla nich wsparcia i organizowania procesu kształcenia i wychowania w zakresie edukacji włączającej, w porozumieniu i przy współpracy z otoczeniem przedszkola i szkoły.
Student zdobywa kompetencje organizowania działalności edukacyjnej w oparciu o prawa i obowiązki nauczyciela oraz przepisy prawa oświatowego. Ma umiejętność współpracy z osobami zaangażowanymi w działalność edukacyjną w przedszkolu/szkole. Jest przygotowany do podejmowania aktywności społecznej na rzecz placówki i angażuje się w działania kulturotwórcze.
Student zdobywa przygotowanie do dokonywania diagnozy, oceny oraz konstruowania narzędzi przydatnych w procesie oceniania dzieci/ uczniów. Dokonuje też autoewaluacji i posiada umiejętność projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego.
Student ma kompetencje komunikacyjne i umiejętność podejmowania współpracy z różnymi podmiotami edukacyjnymi. Posługuje się komunikacją werbalną i niewerbalną, zna i zachowuje etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej. Dba o kulturę językową w codzienności edukacyjnej i podczas wystąpień publicznych.
Student zdobywa przygotowanie merytoryczne oraz znajomość psychologicznych i pedagogicznych podstaw nauczania języka obcego, co pozwoli na samodzielne realizowanie metodyki nauczania języka obcego dzieci w przedszkolu/szkole.
Dodatkowo studenci mają pulę przedmiotów do wyboru zgodnie z indywidualnymi zainteresowaniami i potrzebami oraz z możliwością rozwoju swoich mocnych stron.
W trakcie praktyk zawodowych student zapoznaje się z organizacją pracy przedszkola i szkoły, z warsztatem pracy nauczyciela, formami i metodami nauczania i wychowania oraz ma możliwość kształtowania i rozwoju umiejętności dydaktyczno – wychowawczych w bezpośrednim kontakcie z uczniami, a także weryfikacji własnych predyspozycji do wykonywania zawodu.
Jednostka prowadząca:
Wydział Pedagogiki
ul. J. K. Chodkiewicza 30, pokój 21 i 46
85-064 Bydgoszcz
tel. 52 34 19 308, 52 34 19 360
e-mail: inped@ukw.edu.pl
Przyjęcie kandydatów na studia odbywać się będzie na podstawie rankingu punktów z:
Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów przyznanych za oceny z egzaminu dojrzałości.
Za ocenę z danego przedmiotu przyznaje się liczbę punktów podaną w tabeli:
Stara matura | |||
Skala ocen 1 - 6 | Skala ocen 2 - 5 | ||
Ocena | Liczba przyznanych punktów | Ocena | Liczba przyznanych punktów |
6 | 100 | 5 | 100 |
5 | 83 | 4 | 75 |
4 | 65 | 3 | 50 |
3 | 48 | - | - |
2 | 30 | - | - |
Stara matura | |
Skala ocen 1 - 6 | |
Ocena | Liczba przyznanych punktów |
6 | 100 |
5 | 83 |
4 | 65 |
3 | 48 |
2 | 30 |
Skala ocen 2 - 5 | |
Ocena | Liczba przyznanych punktów |
5 | 100 |
4 | 75 |
3 | 50 |
- | - |
- | - |
Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów przyznanych za oceny na dyplomie.
Za ocenę z danego przedmiotu przyznaje się liczbę punktów podaną w tabeli:
Matura międzynarodowa | |||
Poziom niższy (SL) | Poziom wyższy (HL) | ||
Wynik na dyplomie | Liczba przyznanych punktów | Wynik na dyplomie | Liczba przyznanych punktów |
7 | 80 | 7 | 100 |
6 | 71 | 6 | 86 |
5 | 61 | 5 | 72 |
4 | 52 | 4 | 58 |
3 | 43 | 3 | 44 |
2 | 33 | 2 | 30 |
1 | 24 | - | - |
Matura międzynarodowa | |
Poziom niższy (SL) | |
Wynik na dyplomie | Liczba przyznanych punktów |
7 | 80 |
6 | 71 |
5 | 61 |
4 | 52 |
3 | 43 |
2 | 33 |
1 | 24 |
Poziom wyższy (HL) | |
Wynik na dyplomie | Liczba przyznanych punktów |
7 | 100 |
6 | 86 |
5 | 72 |
4 | 58 |
3 | 44 |
2 | 30 |
- | - |
Wybrane przedmioty kształcenia kierunkowego:
W tych krajach możesz studiować w trakcie edukacji na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego. Wyjazdy odbywają się w ramach międzynarodowej wymiany Erasmus+.
Uniwersytety szczególnie polecane studentom pedagogiki: