Pedagogika specjalna – studiuj z pasją, pracuj z misją!

Jeśli chcesz nieść realną pomoc innym, mieć wpływ na ich rozwój i codzienne funkcjonowanie, pedagogika specjalna to kierunek właśnie dla Ciebie!

To studia, które przygotują Cię do pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi zarówno z różnego rodzaju trudnościami rozwojowymi, społecznymi i edukacyjnymi, jak i osobami zdolnymi. Zdobędziesz wiedzę pedagogiczną, psychologiczną i terapeutyczną, która pozwoli Ci profesjonalnie wspierać innych – z empatią i zaangażowaniem.

Dlaczego warto?

Zdobywasz zawód z przyszłością – zapotrzebowanie na pedagogów specjalnych cały czas rośnie. W Barometrze zawodów widoczny jest trend – zarówno w skali ogólnopolskiej, jak
i wojewódzkiej – ujmowania zawodów związanych z pedagogiką specjalną jako deficytowych. Na podstawie wstępnych danych od interesariuszy zewnętrznych UKW wynika, że największą grupą dzieci diagnozowaną w celu określenia poziomu rozwoju poznawczego, są dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi i z niepełnosprawnością intelektualną. Proponowane studia są odpowiedzią na potrzebę przygotowania kadr do realizacji zadań w nowym międzysektorowym modelu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
i z zaburzeniami neurorozwojowymi.

Wybierasz własną ścieżkę – Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną lub Edukacja i terapia osób z zaburzeniami neurorozwojowymi.

Uczysz się przez działanie – dzięki różnym praktykom i pracy z ludźmi.

Osiągasz satysfakcję – widząc, jak Twoja praca poprawia jakość życia innych.

Gdzie znajdziesz pracę?

Absolwent uzyskuje kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego w:

  • przedszkolach specjalnych, oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych,
  • szkołach podstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w szkołach ogólnodostępnych, szkołach ponadpodstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych,
  • specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością jako nauczyciel współorganizujący kształcenie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w placówkach ogólnodostępnych.

Absolwent modułu specjalnościowego (specjalności) "Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną" – uzyskuje kwalifikacje jako nauczyciel do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną we wszystkich typach wymienionych placówek.

Absolwent modułu specjalnościowego (specjalności) "Edukacja i terapia osób z zaburzeniami neurorozwojowymi" uzyskuje kwalifikacje do pracy z uczniem ze spektrum autyzmu we wszystkich typach wymienionych placówek.

Kształcenie przygotowuje do zawodu Pedagog specjalny kod: 235919 w Klasyfikacji Zawodów i Specjalności.

Absolwent studiów jednolitych magisterskich ma kwalifikacje do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną oraz z osobami z zaburzeniami neurorozwojowymi.

Charakterystyka modułów:

Wszyscy absolwenci niezależnie od wyboru modułu specjalnościowego (specjalności) nabywają kwalifikacje z zakresu edukacji włączającej. 

Absolwent posiada przygotowanie profesjonalne w zakresie wybranego modułu kształcenia (specjalności). Ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne w rozumieniu Rozporządzenia MEN z dnia 01 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 24 sierpnia 2017, poz. 1575).

Zmieniaj świat na lepsze. Studiuj pedagogikę specjalną na UKW!

Jednostka prowadząca:
Wydział Pedagogiki
ul. J. K. Chodkiewicza 30, pokój 21 i 46
85-064 Bydgoszcz
tel. 52 34 19 308, 52 34 19 360
e-mail: wydzialpedagogiki@ukw.edu.pl

1. Średniej ocen (punktów) uzyskanej z części pisemnej na egzaminie maturalnym („nowa matura”, matura międzynarodowa) lub na egzaminie dojrzałości („stara matura”). Ocenom ze świadectwa dojrzałości uwzględnianym w procesie kwalifikacji przyznaje się liczbę punktów wg § 3 Uchwały. 

2. Kwalifikacja na podstawie zaświadczenia od logopedy (według ustalonego formularza) o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu nauczyciela z punktu widzenia prawidłowości aparatu i funkcji głosowych, słuchowych i artykulacyjnych. Brak dostarczenia powyższego dokumentu skutkuje niedopuszczeniem kandydata do dalszego postępowania kwalifikacyjnego.

  • Wybrane przedmioty kształcenia kierunkowego:
  • Psychologia ogólna
  • Psychologia rozwoju człowieka
  • Psychologia społeczna
  • Wprowadzenie do pedagogiki
  • Historia myśli pedagogicznej
  • Teoretyczne podstawy wychowania
  • Pedagogika społeczna
  • Pedeutologia
  • Historia niepełnosprawności
  • Współczesne kierunki myśli pedagogicznej
  • Podstawy doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości
  • Warsztat doskonalenia kompetencji interpersonalnych
  • Dydaktyka ogólna
  • Wprowadzenie do tyflopedagogiki
  • Wprowadzenie do surdopedagogiki
  • Wprowadzenie do resocjalizacji
  • Wprowadzenie do oligofrenopedagogiki i osób ze sprzężoną niepełnosprawnością
  • Wprowadzenie do pedagogiki osób w spektrum autyzmu
  • Wprowadzenie do pedagogiki leczniczo-terapeutycznej
  • Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej
  • Wprowadzenie do logopedii
  • Diagnoza i wsparcie rozwoju ucznia zdolnego
  • Wprowadzenie do rynku pracy
  • Podstawy pedagogiki międzykulturowej
  • Psychologia kliniczna
  • Psychologia rehabilitacyjna
  • Psychologia całościowych zaburzeń rozwojowych
  • Specjalne potrzeby edukacyjne
  • Kompetencje komunikacyjne dzieci i uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Podstawy wczesnego wspomagania rozwoju
  • Andragogika  i gerontologia specjalna
  • Wprowadzenie do pracy z osobą dorosłą z zaburzeniami rozwojowymi
  • Dorosła osoba z niepełnosprawnością w przestrzeni społeczno-kulturowej
  • Funkcjonowanie i wsparcie rodzin z dorosłą osobą z niepełnosprawnością
  • Ortodydaktyka
  • Diagnoza funkcjonalna w pedagogice specjalnej
  • Modele edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce i na świecie
  • Diagnostyka w pedagogice specjalnej
  • Diagnostyka specyficznych trudności w uczeniu się
  • Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych w edukacji pozaszkolnej
  • Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych w placówkach wychowawczo-opiekuńczych
  • Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych kulturowo
  • Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
  • Konstruowanie programów wspierających ucznia w edukacji integracyjnej i włączającej
  • Kultura organizacyjna i włączająca w przedszkolach, szkołach i placówkach oświaty
  • Podstawy prawne edukacji włączającej
  • Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • Emisja głosu
  • Kultura języka
  • Pierwsza pomoc
  • Technologie informacyjno-komunikacyjne
  • Metodologia badań jakościowych
  • Metodologia badań ilościowych

Moduł (specjalność) Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną realizowany w ramach pięcioletnich studiów z pedagogiki specjalnej przygotowuje pedagogów do pracy edukacyjnej (pedagogiczna, społeczna, zawodowa) z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. Przygotowuje pedagogów do pełnienia roli koordynatora działań inkluzyjnych w placówkach dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Absolwent uzyskuje przygotowanie do pracy edukacyjnej, wychowawczej, terapeutyczno-rehabilitacyjnej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną, a także kompetencje z zakresu profilaktyki, diagnozowania, terapii trudności w uczeniu się.

Moduł (specjalność) Edukacja i terapia osób z zaburzeniami neurozorwojowymi realizowany w ramach pięcioletnich studiów  z pedagogiki specjalnej przygotowuje pedagogów do pracy edukacyjnej (pedagogicznej, społecznej, zawodowej) z uczniem z zaburzeniami neurorozwojowymi. Przygotowuje pedagogów do pełnienia roli koordynatora działań inkluzyjnych w placówkach, w których uczą się uczniowie z zaburzeniami neurorozwojowymi Absolwent uzyskuje przygotowanie do pracy edukacyjnej, wychowawczej, terapeutyczno-rehabilitacyjnej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi osobami z zaburzeniami neurorozwojowymi, a także kompetencje w zakresie profilaktyki, diagnozowania, terapii trudności w uczeniu się.