Pedagogika specjalna – studiuj z pasją, pracuj z misją!
Jeśli chcesz nieść realną pomoc innym, mieć wpływ na ich rozwój i codzienne funkcjonowanie, pedagogika specjalna to kierunek właśnie dla Ciebie!
To studia, które przygotują Cię do pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi zarówno z różnego rodzaju trudnościami rozwojowymi, społecznymi i edukacyjnymi, jak i osobami zdolnymi. Zdobędziesz wiedzę pedagogiczną, psychologiczną i terapeutyczną, która pozwoli Ci profesjonalnie wspierać innych – z empatią i zaangażowaniem.
Dlaczego warto?
Zdobywasz zawód z przyszłością – zapotrzebowanie na pedagogów specjalnych cały czas rośnie. W Barometrze zawodów widoczny jest trend – zarówno w skali ogólnopolskiej, jak
i wojewódzkiej – ujmowania zawodów związanych z pedagogiką specjalną jako deficytowych. Na podstawie wstępnych danych od interesariuszy zewnętrznych UKW wynika, że największą grupą dzieci diagnozowaną w celu określenia poziomu rozwoju poznawczego, są dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi i z niepełnosprawnością intelektualną. Proponowane studia są odpowiedzią na potrzebę przygotowania kadr do realizacji zadań w nowym międzysektorowym modelu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
i z zaburzeniami neurorozwojowymi.
Wybierasz własną ścieżkę – Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną lub Edukacja i terapia osób z zaburzeniami neurorozwojowymi.
Uczysz się przez działanie – dzięki różnym praktykom i pracy z ludźmi.
Osiągasz satysfakcję – widząc, jak Twoja praca poprawia jakość życia innych.
Gdzie znajdziesz pracę?
Absolwent uzyskuje kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego w:
- przedszkolach specjalnych, oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych,
- szkołach podstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w szkołach ogólnodostępnych, szkołach ponadpodstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych,
- specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością jako nauczyciel współorganizujący kształcenie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w placówkach ogólnodostępnych.
Absolwent modułu specjalnościowego (specjalności) "Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną" – uzyskuje kwalifikacje jako nauczyciel do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną we wszystkich typach wymienionych placówek.
Absolwent modułu specjalnościowego (specjalności) "Edukacja i terapia osób z zaburzeniami neurorozwojowymi" uzyskuje kwalifikacje do pracy z uczniem ze spektrum autyzmu we wszystkich typach wymienionych placówek.
Kształcenie przygotowuje do zawodu Pedagog specjalny kod: 235919 w Klasyfikacji Zawodów i Specjalności.
Absolwent studiów jednolitych magisterskich ma kwalifikacje do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną oraz z osobami z zaburzeniami neurorozwojowymi.
Charakterystyka modułów:
Wszyscy absolwenci niezależnie od wyboru modułu specjalnościowego (specjalności) nabywają kwalifikacje z zakresu edukacji włączającej.
Absolwent posiada przygotowanie profesjonalne w zakresie wybranego modułu kształcenia (specjalności). Ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne w rozumieniu Rozporządzenia MEN z dnia 01 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 24 sierpnia 2017, poz. 1575).
Zmieniaj świat na lepsze. Studiuj pedagogikę specjalną na UKW!
Jednostka prowadząca:
Wydział Pedagogiki
ul. J. K. Chodkiewicza 30, pokój 21 i 46
85-064 Bydgoszcz
tel. 52 34 19 308, 52 34 19 360
e-mail: wydzialpedagogiki@ukw.edu.pl
1. Średniej ocen (punktów) uzyskanej z części pisemnej na egzaminie maturalnym („nowa matura”, matura międzynarodowa) lub na egzaminie dojrzałości („stara matura”). Ocenom ze świadectwa dojrzałości uwzględnianym w procesie kwalifikacji przyznaje się liczbę punktów wg § 3 Uchwały.
2. Kwalifikacja na podstawie zaświadczenia od logopedy (według ustalonego formularza) o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu nauczyciela z punktu widzenia prawidłowości aparatu i funkcji głosowych, słuchowych i artykulacyjnych. Brak dostarczenia powyższego dokumentu skutkuje niedopuszczeniem kandydata do dalszego postępowania kwalifikacyjnego.
- Wybrane przedmioty kształcenia kierunkowego:
- Psychologia ogólna
- Psychologia rozwoju człowieka
- Psychologia społeczna
- Wprowadzenie do pedagogiki
- Historia myśli pedagogicznej
- Teoretyczne podstawy wychowania
- Pedagogika społeczna
- Pedeutologia
- Historia niepełnosprawności
- Współczesne kierunki myśli pedagogicznej
- Podstawy doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości
- Warsztat doskonalenia kompetencji interpersonalnych
- Dydaktyka ogólna
- Wprowadzenie do tyflopedagogiki
- Wprowadzenie do surdopedagogiki
- Wprowadzenie do resocjalizacji
- Wprowadzenie do oligofrenopedagogiki i osób ze sprzężoną niepełnosprawnością
- Wprowadzenie do pedagogiki osób w spektrum autyzmu
- Wprowadzenie do pedagogiki leczniczo-terapeutycznej
- Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej
- Wprowadzenie do logopedii
- Diagnoza i wsparcie rozwoju ucznia zdolnego
- Wprowadzenie do rynku pracy
- Podstawy pedagogiki międzykulturowej
- Psychologia kliniczna
- Psychologia rehabilitacyjna
- Psychologia całościowych zaburzeń rozwojowych
- Specjalne potrzeby edukacyjne
- Kompetencje komunikacyjne dzieci i uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi
- Podstawy wczesnego wspomagania rozwoju
- Andragogika i gerontologia specjalna
- Wprowadzenie do pracy z osobą dorosłą z zaburzeniami rozwojowymi
- Dorosła osoba z niepełnosprawnością w przestrzeni społeczno-kulturowej
- Funkcjonowanie i wsparcie rodzin z dorosłą osobą z niepełnosprawnością
- Ortodydaktyka
- Diagnoza funkcjonalna w pedagogice specjalnej
- Modele edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce i na świecie
- Diagnostyka w pedagogice specjalnej
- Diagnostyka specyficznych trudności w uczeniu się
- Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych w edukacji pozaszkolnej
- Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych w placówkach wychowawczo-opiekuńczych
- Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych kulturowo
- Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
- Konstruowanie programów wspierających ucznia w edukacji integracyjnej i włączającej
- Kultura organizacyjna i włączająca w przedszkolach, szkołach i placówkach oświaty
- Podstawy prawne edukacji włączającej
- Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Emisja głosu
- Kultura języka
- Pierwsza pomoc
- Technologie informacyjno-komunikacyjne
- Metodologia badań jakościowych
- Metodologia badań ilościowych
Moduł (specjalność) Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną realizowany w ramach pięcioletnich studiów z pedagogiki specjalnej przygotowuje pedagogów do pracy edukacyjnej (pedagogiczna, społeczna, zawodowa) z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. Przygotowuje pedagogów do pełnienia roli koordynatora działań inkluzyjnych w placówkach dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Absolwent uzyskuje przygotowanie do pracy edukacyjnej, wychowawczej, terapeutyczno-rehabilitacyjnej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną, a także kompetencje z zakresu profilaktyki, diagnozowania, terapii trudności w uczeniu się.
Moduł (specjalność) Edukacja i terapia osób z zaburzeniami neurozorwojowymi realizowany w ramach pięcioletnich studiów z pedagogiki specjalnej przygotowuje pedagogów do pracy edukacyjnej (pedagogicznej, społecznej, zawodowej) z uczniem z zaburzeniami neurorozwojowymi. Przygotowuje pedagogów do pełnienia roli koordynatora działań inkluzyjnych w placówkach, w których uczą się uczniowie z zaburzeniami neurorozwojowymi Absolwent uzyskuje przygotowanie do pracy edukacyjnej, wychowawczej, terapeutyczno-rehabilitacyjnej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi osobami z zaburzeniami neurorozwojowymi, a także kompetencje w zakresie profilaktyki, diagnozowania, terapii trudności w uczeniu się.